For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

FORHOLDSMESSIG: I kraft av å være en bilistorganisasjon, er KNA opptatt av trafikksikkerhet, og at bøtesatsene skal ha et nivå som virker avskrekkende på uaktsom oppførsel i trafikken, skriver Børre Skiaker.

Kunnskapsløs og tonedøv økning i trafikkbøtene

I strid med faglige råd fra blant annet politiet, Riksadvokaten, Politidirektoratet, Trygg Trafikk og advokatforeningen har regjeringen økt bøtesatsene for trafikkforseelser voldsomt. Har regjeringen, i sin iver etter å øke bøtene for bilistene, selv blitt fartsblinde?

Publisert Sist oppdatert

Trafikkbøtene ble økt kraftig fra 1. februar, med en total økning på 30 prosent etter å allerede ha økt kraftig fra 1. mars i fjor. Dette har vakt stor oppsikt i fagmiljøet innen trafikksikkerhet og jus.

UP-sjef, Knut Smedsrud, uttalte nylig til NRK at vi ikke vet nok om hvor vidt den preventive effekten er stor nok til å forsvare så høye bøtesatser. Advokatforeningen skriver i sitt høringssvar at hovedeffekten blir mer inntekter til staten, og at man nå beveger seg over i et bøtenivå som framstår som urimelig og uforholdsmessig.

I kraft av å være en bilistorganisasjon, er KNA opptatt av trafikksikkerhet, og at bøtesatsene skal ha et nivå som virker avskrekkende på uaktsom oppførsel i trafikken. Likevel må det være en forholdsmessighet mellom et lovbrudd og størrelsen på straffen. Her er det ikke verken forholdsmessighet eller noen effekt i form av bedre trafikksikkerhet. Tvert imot er et samlet fagmiljø innen jus og trafikksikkerhet skeptiske til om dette vil ha noen effekt i form av trafikksikkerhet.

Powered by Labrador CMS