Debatt
Lærer, hva er en kvinne?
Siden allmenn skolegang ble etablert i Norge på 1700-tallet har verdiformidling vært sentralt for skolen og lærers samfunnsoppdrag. Nå er mange foreldre bekymret. Grunnleggende sannheter, som at det kun finnes to kjønn, er tilsidesatt for nyere tankesett som på rekordtid har blitt mainstream i norsk skole.
For stadig flere utdanningsinstitusjoner, politiske partier, og mediehus har gjort ytterliggående interesseorganisasjoners fortelling, om at kjønn ikke primært handler om biologi, men om identitet og følelser, til sin egen. At kjønn kan være flytende, og i endring. Alt dette, i stedet for å anerkjenne det folk har visst til alle tider; det finnes flere måter å være gutt eller jente på.
De som opplever kjønnsinkongruens og utfordringer med egen kjønnsidentitet trenger både støtte, omsorg og forståelse. Men er det ikke fare for at de som forteller om kjønn som flytende og ikke biologisk, f.eks. Rosa kompetanse, NRK Super eller TikTok-influencere, påfører barn og unge problemer med egen identitet?
Samfunnsdebattant og filmskaper Matt Walsh står bak den amerikanske filmen: What Is A Woman? Walsh intervjuer her ulike aktivister og fagfolk om kjønnsidentitet. Flere av dem har hjulpet unge tenåringer med kjønnsskifte.
På slutten av hvert intervju spør Walsh: Hva er en kvinne? Av de som velger å svare på spørsmålet, er svaret: De som føler seg som kvinner. Da spør Walsh på nytt: Ja, men hva er det de da føler seg som? Hva er en kvinne? Spørsmålet Walsh stiller er banalt og enkelt for de fleste å svare på. Og nettopp derfor får det frem et viktig paradoks.
Jeg forstår godt de foreldre som er bekymret når lærere med ansvar for barnas opplæring i skolen om kjønn, seksualitet og identitet ikke klarer å svare på dette grunnleggende spørsmålet: Lærer, hva er en kvinne?