Debatt
UNDERSØKT: Alle tre rådene har uttalt seg kritiske til NLAs praksis, skriver Gunn Vedøy. Her fra NLA Høgskulen Breistein ved Bergen.
Astrid Dalehaug Norheim
Læreres profesjonsverdier i NLA-saken
Øyvind Hasting oppfordrer meg i et debattinnlegg i Dagen om å gjøre rede for læreres profesjonsverdier og hvordan de står i forhold til et kristent livssyn i NLA-saken. Det gjør jeg gjerne.
Det er ikke noe problem å være kristen lærer i norsk offentlig skole. Det vil ingen lærerorganisasjon påstå. Ingen teologisk retning innenfor kristendommen skal ha forrang, da hadde ikke skolen vært åpen for mangfold. Her tror jeg Hasting blander sammen institusjonell og individuell religionsfrihet.
Jeg kjenner mange dyktige og flotte lærere som er konservative eller liberale kristne, og som gjør en strålende jobb. Det disse lærerne må gjøre, som også andre lærere må gjøre, er å skille mellom egne religions- eller livssynsverdier og profesjonsverdiene for lærere.