For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

UNDERSØKT: Alle tre rådene har uttalt seg kritiske til NLAs praksis, skriver Gunn Vedøy. Her fra NLA Høgskulen Breistein ved Bergen.

Læreres profesjonsverdier i NLA-saken

Publisert Sist oppdatert

Øyvind Hasting oppfordrer meg i et debattinnlegg i Dagen om å gjøre rede for læreres profesjonsverdier og hvordan de står i forhold til et kristent livssyn i NLA-saken. Det gjør jeg gjerne.

Det er ikke noe problem å være kristen lærer i norsk offentlig skole. Det vil ingen lærerorganisasjon påstå. Ingen teologisk retning innenfor kristendommen skal ha forrang, da hadde ikke skolen vært åpen for mangfold. Her tror jeg Hasting blander sammen institusjonell og individuell religionsfrihet.

Jeg kjenner mange dyktige og flotte lærere som er konservative eller liberale kristne, og som gjør en strålende jobb. Det disse lærerne må gjøre, som også andre lærere må gjøre, er å skille mellom egne religions- eller livssynsverdier og profesjonsverdiene for lærere.

Powered by Labrador CMS