Debatt
DILEMMA: Det finnes etiske og juridiske dilemmaer knyttet til NLAs formål som uttrykt i verdidokumentet, satt opp imot formålet til de nasjonale lærerutdanningene, skriver Gunn Vedøy. Sigbjørn Sødal (bildet) er rektor ved NLA Høgskolen.
Tore Hjalmar Sævik
Læreres samfunnsoppdrag og forskeres aktsomhetsplikt
Formålsparagrafen er livssynsåpen, og det heter at alle former for diskriminering skal motarbeides.
Reidar Holtet spør i et innlegg i Dagen 4. februar hvorfor jeg ikke har svart på hans spørsmål fra 17. januar om hvordan NLAs ekteskapssyn har hindret mitt forskningsarbeid. Jeg har ikke svart av den enkle grunn at jeg aldri har hevdet dette.
Det er aktsomhetsplikten jeg har som forsker som gjorde at det ble vanskelig for meg å jobbe på NLA. Etter forskningsetikkloven må alle forskere opptre med aktsomhet for å sikre at all forskning skjer i henhold til anerkjente forskningsetiske normer.
Det finnes etiske og juridiske dilemmaer knyttet til NLAs formål som uttrykt i verdidokumentet, satt opp imot formålet til de nasjonale lærerutdanningene. Grunnen til dette er at NLA ifølge sitt eget tilsettingsreglement hevder at de kan benytte seg av unntaksrettighetene i likestillings- og diskrimineringsloven og arbeidsmiljøloven. Utgangspunktet for forskjellsbehandlingen er verdidokumentet, som ansatte blir pålagt en lojalitetsforpliktelse til.