For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

DILEMMA: Det finnes etiske og juridiske dilemmaer knyttet til NLAs formål som uttrykt i verdidokumentet, satt opp imot formålet til de nasjonale lærerutdanningene, skriver Gunn Vedøy. Sigbjørn Sødal (bildet) er rektor ved NLA Høgskolen.

Læreres samfunnsoppdrag og forskeres aktsomhetsplikt

Formålsparagrafen er livssynsåpen, og det heter at alle former for diskriminering skal motarbeides.

Publisert Sist oppdatert

Reidar Holtet spør i et innlegg i Dagen 4. februar hvorfor jeg ikke har svart på hans spørsmål fra 17. januar om hvordan NLAs ekteskapssyn har hindret mitt forskningsarbeid. Jeg har ikke svart av den enkle grunn at jeg aldri har hevdet dette.

Det er aktsomhetsplikten jeg har som forsker som gjorde at det ble vanskelig for meg å jobbe på NLA. Etter forskningsetikkloven må alle forskere opptre med aktsomhet for å sikre at all forskning skjer i henhold til anerkjente forskningsetiske normer.

Det finnes etiske og juridiske dilemmaer knyttet til NLAs formål som uttrykt i verdidokumentet, satt opp imot formålet til de nasjonale lærerutdanningene. Grunnen til dette er at NLA ifølge sitt eget tilsettingsreglement hevder at de kan benytte seg av unntaksrettighetene i likestillings- og diskrimineringsloven og arbeidsmiljøloven. Utgangspunktet for forskjellsbehandlingen er verdidokumentet, som ansatte blir pålagt en lojalitetsforpliktelse til.

Powered by Labrador CMS