Meninger
Læring for livet
Når dette skrives, meldes det at lærerstreiken trappes opp. Det er ikke vanskelig å forstå at lærere ønsker større anerkjennelse og lønnsløft for den innsatsen som legges ned for å utruste nye generasjoner for framtiden. Og man kan undre seg over at status og belønning ikke reflekterer det alle selv har erfart; nemlig at lærere og skoler legge dype føringer for hvordan vi tar til oss kunnskap og forstår oss selv – resten av livet.
Dessverre er det mange autoritære krefter som kjenner betydningen av skole og opplæring for et samfunn, og som er villige til å satse storstilt på skoler som fremmer ønsket verdensbilde.
I Pakistan er det tydelig at koranskoler med rimelig internat-undervisning har høye omkostninger. Pengene kommer ofte fra Saudi-Arabia, og for desperate, fattige familier blir valget enkelt når barna tilbys mat og overnatting. Da stilles det få spørsmål om undervisningen barna får faktisk gir praktisk eller pedagogisk nytte.
Dessverre er det tydelig at ekstremistisk tankegods og hat mot annerledes troende former elevene lenge etter fullført skolegang, og gir Pakistan enorme utfordringer med å ivareta alle sine innbyggeres rett til et verdig liv og trosfrihet.
Det er staters plikt å tilrettelegge for utdanning for alle sine innbyggere.
I Myanmar har mange skoler og universiteter holdt stengt siden militæret kuppet makten for halvannet år siden. Studenter og lærere har tatt del i protester og streiker, og mange er arrestert eller tvunget på flukt. Desperasjonen øker for mange, særlig blant de etniske minoritetene. Også her brukes internatskoler for fattige barn som en effektiv metode for å holde barn borte fra foreldrene, og fra egen kultur og tro.
Ekstremistiske buddhistmunker driver skoler som forkynner streng lojalitet til militærregimet og tvinger kristne elever til å oppgi egen tro og identitet.
Det er staters plikt å tilrettelegge for utdanning for alle sine innbyggere. Barn har en udiskutabel rett til skolegang, og for mange minoriteter er utdanning ekstra viktig for å kunne bryte ut av selvforsterkende sirkler av undertrykkelse og fattigdom. Men der statene ofte svikter, må ikke vakuumet overtas av ekstremister. Villigheten til å bruke store ressurser på å gi barn utdanning må ikke overlates til autoritære og ekstremistiske krefter.
For det finnes mange som vil bidra med kreativitet og offervilje for en bedre framtid. Nettverk av lærere som underviser barn på flukt i Myanmar får støtte og opplæring digitalt når det er umulig å møtes.
I Pakistan er private skoler for elever med både kristen og muslimsk bakgrunn så etterspurt at kapasiteten er sprengt. Foreldre ser at verdiene barna får med seg er gode for både barna og samfunnet. Retten til utdanning og retten til trosfrihet henger tett sammen – men krever sterk prioritering og innsats for å virkeliggjøres.