Lat oss få vie homofile

For den opp­vek­san­de ge­ne­ra­sjon er det uten­kje­leg at ho­mo­fi­li nokon gong har vore for­bo­de, skriv fem teologistudentar.

Publisert Sist oppdatert

Skrevet av Mario Liavåg (Møre bispedømme), Marte B. Åsen (Bjørgvin), Kristian Myhre (Møre), Mailiss Solheim (Bjørgvin), Anders Hove (Bjørgvin), alle teologistudentar ved Det teologiske Menighetsfakultet

---------------------

I fem år har ho­mo­fi­le par kunne inn­gått ek­te­skap i sta­ten Noreg. No vil Den nors­ke kyr­kje av­kla­re for­hol­det sitt til den in­klu­de­ran­de ek­te­skaps­lova av 2009. Vi har venta lenge. Vi vil vie ho­mo­fi­le. For den opp­vek­san­de ge­ne­ra­sjon er det uten­kje­leg at ho­mo­fi­li nokon gong har vore for­bo­de.

Hald­nin­ga over­for ho­mo­fi­le har de­fi­ni­tivt endra seg til det betre sidan av­kri­mi­na­li­se­rin­ga i 1973. Det gjeld ikkje minst i Den nors­ke kyr­kje (Dnk), som sidan 2007 for­melt har hatt to like­stil­te syn på ho­mo­fi­li. I vår ut­tal­te fleir­ta­let av bis­ko­pa­ne, nær­ma­re be­stemt 2/3 av Bispe­mø­tet, at det ikkje er noko lære­mes­sig i vegen for at to av same kjønn skal få inngå ek­te­ska­pet i Dnk.

Det er der­med ikkje sagt at de­bat­ten er død. Som teo­logi­stu­den­tar ved Det teo­lo­gis­ke Me­nig­hets­fa­kul­te­tet har vi lyst til å dele eit par re­flek­sjo­nar. Tra­di­sjo­nelt sett har Bi­be­len vore frems­te rei­skap i ar­gu­men­ta­sjo­nen mot å vie to per­son­ar av same kjønn. Dette tyk­kjer vi det ikkje er grunn til. Tyder det at vi kas­tar Bi­be­len over bord? Er den ikkje ein­ty­dig i sin om­ta­le av ho­mo­fi­li? Er ikkje Skrif­ta len­ger den øvste auto­ri­tet i lære­spørs­mål i Den nors­ke kyr­kje?

For det førs­te hand­lar ikkje dette om kven som les mest i Bi­be­len. Skrif­ta har all­tid vore gjen­stand for fors­king og vorte tolka ulikt til ulike tider. Vi vil all­tid lese Bi­be­len med ut­gangs­punkt i vår eiga kon­tekst, og bør vere merk­sa­me på at Bi­be­len vart skri­ve i ei heilt anna ei. Det er uklokt å lese Bi­be­len ukri­tisk. Vi kan ikkje lese blindt det som står der, så vi ikkje ser kva den vil vise oss.

Dess­utan er ikkje teo­lo­gi ein kon­stant stor­leik. Med bi­bels­ke teks­tar for­svar­te kyr­kje­leia­rar sla­ve­ri­et, mein­te at kvin­ner skul­le un­der­ord­ne seg man­nen og nekta kvin­ner å ar­bei­de som pres­tar fram til midt­en av førre hundre­år. Slik er det ikkje len­ger. Det er med andre ord ikkje førs­te gong kyr­kja end­rar opp­fat­ning og teo­lo­gi. Og takk og lov for det!

Kva med Pau­lus? Når det gjeld teks­ta­ne hans som om­hand­lar sek­su­el­le hand­lin­gar, er det lite tru­leg at Pau­lus held seg til ho­mo­fil kjær­leik. Der­med vur­de­rer vi det til at Pau­lus ikkje tek stil­ling til det vi de­bat­te­rer i dag, om to men­nes­ke av same kjønn som els­kar kvar­and­re og tru­fast vil stå ved kvar­and­re si side livet ut. Der­for tyk­kjer vi det vert vans­ke­leg å bruke desse teks­ta­ne som ar­gu­ment mot det vi i dag kjen­ner som ho­mo­fil kjær­leik.

Det hand­lar om kva pre­miss, eller tol­kings­nøk­kel ein legg til grunn for å lese, og for­stå Bi­be­len. Vår tol­kings­nøk­kel til å lese Bi­be­len er Guds ra­di­ka­le kjær­leik til alle men­nes­ke, det er også det vi for­står Bi­be­len opp­mo­dar oss til å dele, og å vise andre. Der­for blir det for oss feil å nekte to som ønskjer å vise kvar­and­re denne kjær­lei­ken og dele den livet ut å få gjere dette.

En­kel­te hev­der at vi for­kas­ter Bi­be­lens ek­te­skaps­for­stå­ing der­som vi går inn for like­kjøn­na ek­te­skap. I beste fall er det ei mis­for­stå­ing. Ein kan ikkje sa­man­lik­ne ek­te­ska­pet slik det er i dag med kor­leis det var på ny­tes­ta­ment­leg tid. Då var inn­gå­ing av ek­te­skap ei sak mel­lom brud­gom­men og bruda sin far, even­tu­elt mel­lom dei to fa­mi­li­ane. Det vart satt ein spe­si­fikk pris på den ko­man­de bruda som vart lova bort til ein fram­ti­dig ekte­mann. Dess­utan var ek­te­ska­pet i stor grad prega av kjønns­rolle­hie­rar­ki der kvin­na skul­le un­der­ord­ne seg man­nen i eitt og alt. Ei slik ek­te­skaps­for­stå­ing har vi gått bort frå for lengst. I dag er sam­li­vet fri­vil­lig, like­stilt og bygd på kjær­leik mel­lom to auto­no­me men­nes­ke.

Med tanke på at DnK ope­re­rer med to like­stil­te syn på ho­mo­fi­li tyk­kjer vi det er noko un­der­leg at pres­tar fram­leis blir nekta å vie ho­mo­fi­le. Vi er heilt på linje med alle bis­ko­par, samt Kyr­kje­rå­det, om at ulikt syn på ho­mo­fi­li ikkje er kyr­kje­split­tan­de. Kor­leis kan kyr­kja då nekte pres­tar å vie to per­son­ar som els­kar kvar­and­re og ønskjer å stå tru­fast ved kvar­and­re si side livet ut?Vår mel­ding til Kyr­kje­mø­tet er klart: Vi vil vie ho­mo­fi­le!

Klikk for å endre tekst

EkteskapMario Liavåg (Møre bispedømme)Marte B. Åsen (Bjørgvin)Kristian Myhre (Møre)Mailiss Solheim (Bjørgvin)Anders Hove (Bjørgvin)alle teologistudentar ved Det teologiske Menighetsfakultet

Powered by Labrador CMS