For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

FRISTELSE: «Lede inn i fristelse» er forbeholdt «Fristeren». Jesus møter Fristeren i ørkenen etter at Ånden har ledet han til de tre fristelser, skriver Lasse Moer.

Led oss ut av fristelse i en fristelsens tid – om løsning for et langvarig tekstproblem

Publisert Sist oppdatert

«Herrens bønn inneholder store hemmeligheter, den er kort i sine ord og uttrykk, men umåtelig rik på ånd og kraft. Den er et kort sammendrag av den himmelske lære, og glemmer ikke en eneste ting som kan føres fram i våre bønner.» Slik innleder biskop Cyprian (ca. 200–260) i Kartago sine tanker om Herrens bønn.

Ordene i denne kronikken kan bringe noe nytt inn i denne bønnetekst; for løsning på det jeg mener er et lite tydeliggjort problem i kirkesamfunn og fra teologer i meget lang tid; som ser ut til å ha vært der fra første skriftlige utgave på gresk for omtrent 1950 år siden (og kanskje lenger).

Dette dreier seg om «fristelse», og har i seg en rekke store problemstillinger: Her møtes teologi, filosofi og psykologi, og i sistnevnte med blant annet motivasjon og impulskontroll. «Fristelse» har i seg det store spørsmålet om menneskets frihet til å velge i forhold til Guds allmektighet. Hvorfor? Med Guds allmektighet; er det så mye vanskeligheter for mennesket på jorden? Spørsmålet er om hvordan det onde i verden kan forstås med troen på en allmektig gud; «det ondes problem» i teologien.

Powered by Labrador CMS