Frispark

KVINNER: Patriarkalsk tenkning forårsaker diskriminering og lidelse for kvinner i store deler av verden, skriver Ingunn Folkestad Breistein.

Likestilling eller underordning?

Publisert

I vårens og sommerens debatt om likestilling eller underordning har frikirkelikhetens og lavkirkelighetens ambivalens i dette spørsmålet blitt synlig. Temperaturen er ofte høy når temaet diskuteres, og mens det i storsamfunnet er kontroversielt å være mot likestilling, finnes det flere kristne sammenhenger, ikke minst på Sørlandet og Vestlandet, der det er mer kontroversielt å forsvare likestilling enn underordning.

«Hode-tenkning» versus «likestilling-tekning»

Temaet diskuteres ikke minst i frikirkelige og lavkirkelige sammenhenger som vil stå for det som litt upresist kan kalles «konservativ» teologi. Det er i hovedsak to argumentasjonsrekker som brukes:

Den ene kan vi kalle «hode-tenkning». Den tar utgangspunkt i en hierarkisk forståelse av samfunnet, menigheten og hjemmet der «overordning» knyttes til Gud, Jesus og mannen, mens «underordning» knyttes til kvinnen, barna og slavene.

Man vektlegger de bibelstedene som sier at kvinnen skal underordne seg mannen. Synet innebærer at uansett hvilken rolle en kvinne har i menigheten, må det alltid være en mann som er hennes leder.

Alle kristne ønsker å fortolke Bibelen på en riktig og relevant måte.

Den andre kan vi kalle «likestillings-tenkning». Den tar utgangspunkt i at mann og kvinne begge er skapt i Guds bilde, at syndefallets konsekvenser (mannen skal herske over kvinnen) er opphevet i og med Jesu forsoning, i hvordan Jesus møtte kvinner (den første evangelist var kvinnen ved brønnen, den første som fikk beskjed om å fortelle om Jesu oppstandelse var en kvinne), og Paulus sine ord om at «her er ikke mann og kvinne», og påbudet om gjensidig underordning. Synet innebærer at kvinner kan ha hvilken som helst rolle og tjeneste i menigheten, på linje med mannen.

Hvorfor er noen kristne så redde for likestilling og feminisme?

Alle kristne ønsker å fortolke Bibelen på en riktig og relevant måte. I hele kirkens historie har bibeltolkning handlet om følgende spørsmål: hva er varige prinsipper, og hva er tidsbetinget? Men det er mange kristne som er blinde for at også de fortolker Bibelen, og tror at nettopp de leser Ordet uavhengig av hvem de er og hvilken tid de lever i.

For kristne som kaller seg bibeltro, er det viktig å ikke bli altfor påvirket av samtiden. På flere områder har frikirkelikheten og lavkirkeligheten vært talspersoner for «motkultur».

I flere av disse miljøene forbindes «likestilling» ikke først og fremst med kvinners like rettigheter som menn, men med abortspørsmålet, sekularisering og redsel for en dominoeffekt når det gjelder spørsmål om familie, kjønn og homofili. Det finnes mange kristne som tror at vår samtid er mer forferdelig eller utfordrende enn tidligere tider, og de tegner en gyllen fortid som ikke stemmer med verken historiens realiteter eller med at Gud er alle tiders Gud.

Jesus oppfordrer de som skal være ledere, til å være andres tjenere, ikke til å herske over dem.

Bevisst eller ubevisst er idealene for de kristne som sier nei til likestilling og ja til underordning mer påvirket av den borgerlige kulturen i USA og Europa på 1950-tallet enn av hvordan kristne levde i antikken. Flere forskere innenfor kirkehistorie og sosiologi har påpekt at mens kvinner hadde tilgang til talerstol og ledelse i de tidlige vekkelsesbevegelsene, fikk kvinner mer begrenset handlingsrom etter hvert som bevegelsene ble strammere organisert og medlemmene beveget seg fra arbeiderklasse til middelklasse.

Kan man være konservativ kristen og forsvare likestilling?

Mitt svar på dette er ubetinget «ja», selv om det finnes bibelsteder som forsvarer både underordning og likestilling. Jeg tror at motstanden mot likestilling handler like mye om en konservativ kultur i samfunnet og i menigheter som om bibelske prinsipper.

Hvis vi skal ta hele Bibelen på alvor, må vi si ja både til gjensidig underordning og likestilling i ekteskapet. En konsekvent frikirkelig og lavkirkelig tenkning innebærer at arbeid og tjeneste i menigheten gis ut fra nådegaver og naturgaver, ikke ut fra kjønn.

Selv om Bibelen er skrevet i en tid og kultur som var patriarkalsk, tar Jesus oppgjør med en patriarkalsk tankegang. Jesus oppfordrer de som skal være ledere, til å være andres tjenere, ikke til å herske over dem.

Patriarkalsk tenkning forårsaker diskriminering og lidelse for kvinner i store deler av verden. Derfor burde kristne heller kjempe mot patriarkatet enn likestilling og feminisme.

Hvis noen ønsker å praktisere underordning i sitt ekteskap i Norge er de selvsagt helt fri til det. Men de trenger ikke å skylde på Gud.

Powered by Labrador CMS