Teolog Gyrid Gunnes spør om bebudelsen kan leses som en potensiell fortelling om seksuell vold mot tenåringsjenta Maria.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Lite originalt om bebudelsen fra Gyrid Gunnes
Hadde teologen Gyrid Gunnes tatt et oppgjør med Zevs og Odin, og andre guder som voldtar kvinner, menn og dyr, kunne vi lært noe tankevekkende om forskjeller mellom disse og Gud.
Teolog og feminist Gyrid Gunnes spør om det er mulig å lese fortellingen om bebudelsen, der engelen Gabriel forteller at Maria skal bli med barn som «en potensiell fortelling om seksuell vold mot tenåringsjenta Maria». Svaret på det er et opplagt ja. Slik har teksten blitt lest av mange gjennom historien.
Dermed er det underlig å hevde at «Bebudelsen er ennå ikke blitt lest som en potensiell fortelling om seksuell vold mot tenåringsjenta Maria». Gunnes kan ha ganske originale innspill. Dette er ikke av dem, selv om noen opplagt vil føle seg støtt eller bli provosert. Samtidig sier en slik lesning atskillig mer om leseren enn teksten.
Da jeg ble kristen for førti år siden møtte jeg fort studentutgaven av Hedningsamfunnet - og denne lesningen av teksten. Den har vært standard i religionskritikk i generasjoner og ikke bare fra New Age og feministhold. Vi finner spor allerede i antikkens sladder om at Jesus var uekte sønn av en romersk soldat.