Bildet er fra bønnehuset ved menighetslokalet i Redding. Foto: Tarjei Gilje.

Luthersk og karismatisk debattkultur

- Mo­der­ne ka­ris­ma­tikk er i all ho­ved­sak også pre­get av at bi­bel­tro­ska­pen hol­des høyt i hevd. Da skul­le det ikke være sær­lig om­stridt at også hel­bre­del­ses­pre­di­kan­ter må tåle at for­kyn­nel­sens lære­mes­si­ge inn­hold blir prøvd på Guds ord.

Publisert Sist oppdatert

Det er ingen grunn til å tro annet enn at Fjell­haug-teo­lo­gen Arne Helge Tei­gen hadde Guds rikes sak for øye da han tors­dag i for­ri­ge uke etter­lys­te et opp­gjør med Red­ding-pas­tor Bill John­son.

Siden den gang har de­bat­ten gått friskt i Dagen, både på papir og nett.

Noen har ut­trykt støt­te til Tei­gens etter­lys­ning, mens enda flere har tatt John­son i for­svar.

De­bat­ten har blant annet il­lust­rert en viss for­skjell i de­batt­kul­tur. Mens man i lu­thers­ke kret­ser har nokså godt ut­vik­le­de tra­di­sjo­ner for me­nings­bryt­ning, også of­fent­lig, er ikke denne tra­di­sjo­nen like ut­vik­let i mer ka­ris­ma­tis­ke kret­ser. Der er teo­lo­gi­en i mind­re grad for­ma­li­sert, og kri­tisk de­batt blir ras­ke­re vur­dert som tru­en­de.

Flere av dem som har skre­vet til for­svar for Bill John­son har knapt brydd seg med å gå inn i den al­vor­li­ge kri­tik­ken Tei­gen frem­met, de viser hel­ler til alt det po­si­ti­ve som skjer i og rundt Bet­hel-me­nig­he­ten i Red­ding. Der­med får man fort to de­bat­ter som går pa­ral­lelt.

Gårs­da­gens les­ver­di­gekro­nikk av pinse­teo­lo­gen Øy­vind Gaar­der An­der­sen var et he­der­lig unn­tak i så måte.

Han viste at John­son slett ikke er alene om den grunn­leg­gen­de vur­de­rin­gen av hvor­dan Jesus ut­før­te sine un­der­gjer­nin­ger, og plas­ser­te slik teo­lo­gi­en i en sam­men­heng.

I da­gens avis gjør Kjer­sti Karl­sen også et for­søk på å vise til ut­ta­lel­ser John­son selv har kom­met med om sitt syn på Jesus som sann Gud og sant men­nes­ke (se side 20).

Det synes dess­ver­re å være en gjen­ta­ken­de re­fleks i noen ka­ris­ma­tis­ke mil­jø­er at når man blir an­gre­pet, sva­rer man med å ta man­nen i ste­det for bal­len.

Ikke minst viser man til skrift­or­det om å prøve treet på fruk­te­ne (Matt 12:33). I Bill John­sons til­fel­le hand­ler dette sær­lig om å vise til de mange hel­bre­del­se­ne som har fun­net sted i og gjen­nom Bet­hel-mil­jø­et.

Noe av den samme ar­gu­men­ta­sjo­nen ble brukt da møte­se­ri­en med Todd Bent­ley på­gikk i Lake­land i 2008: Mi­rak­le­ne var langt vik­ti­ge­re enn å vur­de­re inn­hol­det i Bent­leys for­kyn­nel­se.

Det kan være nyt­tig å un­der­stre­ke at de som har for­talt om hel­bre­del­ser enten det var i Lake­land, i Red­ding eller andre ste­der vir­ke­lig kan ha mot­tatt gud­dom­me­lig hjelp. Gud har brukt ufull­kom­ne men­nes­ker før. Vi er imid­ler­tid på teo­lo­gisk ville veier hvis vi bru­ker vit­nes­byrd om mi­rak­ler som alibi for å ikke vur­de­re det som blir sagt og det som skjer i for­hold til Guds ord.

Mo­der­ne ka­ris­ma­tikk er i all ho­ved­sak også pre­get av at bi­bel­tro­ska­pen hol­des høyt i hevd. Da skul­le det ikke være sær­lig om­stridt at også hel­bre­del­ses­pre­di­kan­ter må tåle at for­kyn­nel­sens lære­mes­si­ge inn­hold blir prøvd på Guds ord.

Skrift­or­det om å kjen­ne treet på fruk­te­ne er der­for re­le­vant, men det blir aldri frem­stilt som det enes­te kri­te­ri­et for å vur­de­re en ån­de­lig prak­sis eller tenk­ning.

Der­for kan vi godt an­er­kjen­ne det gode som skjer både i Red­ding og andre ste­der, sam­ti­dig som vi opp­rett­hol­der be­visst­he­ten om at Guds ord er vår høy­es­te rette­snor for både lære og liv.

Tarjei Gilje

redaktør i Dagen

Powered by Labrador CMS