Debatt
Mangfold, kjønn og identitet i skolen. Vet vi egentlig hva vi snakker om?
Vi har registrert at det denne uken er publisert flere leserinnlegg om mangfold, kjønn og identitet i forbindelse med Skeive Sørlandsdager.
Blant annet går Helen Rosvold Andersen fra Pensjonistpartiet langt når hun oppfordrer foreldre til å ta sine barn ut av skole og barnehage denne uken. Ida Hirst fra Arbeiderpartiet skriver det motsatte i sitt leserinnlegg; hun oppfordrer til å sende barna på skolen. Rektor Marte Almvik på Solholmen skole mener vi må ha tillit til at de ansatte har satt seg inn i temaene og kan tilpasse undervisningen.
Vi i KrF er opptatt av at vi har et livssynsåpent og mangfoldig samfunn, med mangfold både i den forstand at vi alle er ulike og unike, og i form av et rikt meningsmangfold med toleranse for hverandres ulikheter og ulike meninger.
Vi er opptatt av at alle mennesker er like mye verdt, uavhengig av kjønn, seksualitet, funksjonsnivå, egenskaper, evner, livssyn, sosial status, etnisitet, språk og kultur.
Vi er samtidig opptatt av at det som undervises i skoler og barnehager skal være kunnskapsbasert, alderstilpasset, balansert og kvalitetssikret og at det ikke er opp til den enkelte ansatte eller skole/barnehage å velge hvilket budskap som skal komme fram i undervisning om kjønn, identitet og mangfold.
Utdanningsdirektoratet (Udir) har utarbeidet generelle retningslinjer for undervisningen, men vi opplever at det i liten grad kommer fram hva som faktisk undervises. Vi lurer også på hva som er kunnskapsgrunnlaget bak retningslinjene fra Udir. Vi ønsker derfor å få mer informasjon om dette fra de som sitter med ansvaret for undervisningen i Kristiansand.
Dette er en debatt vi må være modige nok til å ta, og vi mener det er viktig at vi respekterer at det kan være ulike meninger rundt disse temaene. Men utgangspunktet for en god debatt er at vi vet hva vi snakker om.
Derfor har vi sendt følgende spørsmål til oppvekstdirektøren, og vil stille spørsmålet muntlig i oppvekstutvalgets møte 27. august:
«Kan administrasjonen redegjøre for hva som undervises i skolene og barnehagene i Kristiansand ift tema mangfold, kjønn og identitet. Gis den samme undervisningen i alle skoler og barnehager i Kristiansand, eller er det opp til den enkelte skole/barnehage hva som undervises? Hvilken forskning legges til grunn for undervisningen som gis om disse temaene?»
Vi håper svaret på spørsmålene kan gi grunnlag for en klok, kunnskapsbasert og respektfull debatt om viktige temaer.