Mediedoperne
Pressen lever av sin troverdighet på samme som idretten lever av fair play.
En doper gjør noe som forbudt og skadelig for å oppnå rask gevinst. Han eller hun er en juksemaker som benytter seg av ulovlige metoder for å komme seg til topps eller holde seg der. En som tar snarveier for å slippe å utføre hele den tunge jobben som egentlig må til for å bygge og vedlikeholde en karriere.
De siste dagene har vi igjen blitt minnet om at dette fenomenet ikke kun er forbehold idretten. Også mediene har sitt eget dopingproblem.
Dagens Næringsliv, en av de norske avisene som er mest prisbelønnet for sin journalistikk, trykket i sitt lørdagsmagasin i helgen en åttesiders artikkel under tittelen Klagemuren. Saken handlet om hvordan ansatte i serviceyrker møter vanskelige kunder. Oppslaget virker i utgangspunktet både gjennomarbeidet og kilderikt. Det ser ut som journalisten har gjort det som journalister skal gjøre. Vært ute, truffet folk, skildret møtene og referert samtalene.
Problemet er bare at flere av disse møtene aldri har funnet sted. De er rett og slett oppdiktet. Da jukset ble påvist på søndag, valgte både artikkelforfatter Daniel Butenchøn og Dagens Næringsliv å legge seg helt flate.
Avisen har beklaget artikkelen og også trukket den fra nettet. Dagens Næringsliv startet dessuten umiddelbart undersøkelser av om det finnes flere eksempler på slik forfalsket journalistikk i Butenschøns artikler i avisen. Foreløpig skal de ha oppdaget fire nye tilfeller, men de regner med å finne flere.
For journalist Daniel Butenschøn, er avsløringen selvfølgelig en dyp personlig tragedie som får store konsekvenser både økonomisk og omdømmemessig. Han hadde allerede før jukset ble kjent sagt opp stillingen i Dagens Næringsliv. Men nå får Butenschøn ikke den nye jobben som redaktør i Schibsteds stiftelse Tinius, som han angivelig skulle være tilbudt. Butenschøn har også med øyeblikkelig virkning trukket seg fra nestledervervet i pressestiftelsen SKUP.
LES: Ny Våler kirke mistenkes for plagiat
Butenschøn er ikke alene som mediejukser. Sommeren 2006 ble presse-norge rystet av avsløringen om at den erfarne journalisten Bjørn Benkow hadde fabrikkert en rekke intervjuer. Og det ikke med hvem som helst. Nei, Benkow hevdet å ha møtt både Tom Cruise, Michael Schumacher, Oprah Winfrey, Julia Roberts, Michael Douglas og Bill Gates. Til tross for at disse internasjonale celebritetene sjelden eller aldri gir intervjuer, lyste ikke varsellampene i de redaksjonene som Benkow tilbød sitt eksklusive stoff. Intervjuene gikk rett på trykk i en rekke skandinaviske medier.
Han ble imidlertid avslørt da en redaktør til slutt sjekket og fant ut at Bill Gates aldri hadde vært ombord på det flyet mellom London og München der Benkow hevdet at han hadde intervjuet Microsoft-sjefen.
Også for den nå avdøde Benkow fikk juksingen alvorlige følger. Men pressen har egentlig ikke noe valg. De mediale dopingproblemene må bekjempes like hardt som de sportslige. Pressen lever av sin troverdighet på samme måte som idretten lever av fair play. Derfor må mediedopingen få konsekvenser.