HELHET: Folk ser på NRK som en helhet, og hører følgende kommunisert fra kringkasteren: Ja til det meste, nei til kristne symboler, skriver Jarle Haugland. Bildet er fra Kringkastingsrådets møte 2. desember. (Foto: Tor Weibye)

Mellom korsnekt og fylla

Derfor oppleves det så umusikalsk når man i nyhetsredaksjonen er så redd for hva et kors kommuniserer, mens man i andre redaksjoner ikke er så opptatt av hva fyll, sex eller banning kommuniserer.

Publisert Sist oppdatert

Da har Kring­kas­tings­rå­det også sagt sitt. De støt­ter NRKs for­bud mot å bære kors på jobb som jour­na­list, av kom­mu­ni­ka­sjons­mes­si­ge år­sa­ker.

Men jeg sav­ner en mer hel­het­lig tenk­ning om­kring NRKs kom­mu­ni­ka­sjon.

Hva en jour­na­list kom­mu­ni­se­rer, også ord­løst, er enormt vik­tig å ar­bei­de med for å lage god tv. Der­for er det helt na­tur­lig at NRK har en in­tern de­batt om hvor­dan en opp­trer og hvil­ken på­kled­ning en har på skjer­men. Det er pris­ver­dig at vår all­menn­kring­kas­ter er opp­tatt av se­riø­si­tet og ty­de­lig kom­mu­ni­ka­sjon.

Men noe av grun­nen til at folk synes kors­sa­ken er pro­ble­ma­tisk og en­ga­sje­rer seg i den, er en opp­le­vel­se av en in­kon­se­kvens hos NRK. Dette viser både til­bake­mel­din­ger vi får og kom­men­ta­re­ne i nett­de­bat­te­ne. Folk ser på NRK som en hel­het, og hører føl­gen­de kom­mu­ni­sert fra kring­kas­te­ren: Ja til det meste, nei til krist­ne sym­bo­ler.

NRK pro­du­se­rer og sen­der to se­son­ger av «Tre­kant», som for­mid­ler til unge men­nes­ker at de bør eks­pe­ri­men­te­re sek­su­elt og selv finne ut hva som er bra og dår­lig.

I flere pro­gram­mer i se­ri­en frem­stil­les grense­set­ting som noe ne­ga­tivt. Jeg tror ikke det var in­ten­sjo­nen med se­ri­en, men om vi skal være opp­tatt av hvor­dan kom­mu­ni­ka­sjo­nen opp­fat­tes, slik som i kors­sa­ken, er dette bil­det.

Det ban­nes på «Stjerne­kamp» og «Ikke gjør dette hjem­me». NRK be­kla­ger, men vir­ker lite vil­li­ge til å ta grep som hjel­per.

En lærer tok en gang tak i meg og ba inn­sten­dig om at jeg måtte ta opp pro­ble­met.

«Hver dag ar­bei­der vi for å be­gren­se dår­lig språk­bruk, men opp­le­ver hele tiden at medie­ne mot­ar­bei­der oss!»

Et «be­kla­ger» hjel­per lite om det ikke ut­øves le­der­skap og gis bedre opp­læ­ring blant de an­sat­te. Da kom­mu­ni­se­rer man at det ikke er så far­lig å mis­bru­ke det som tro­en­de hol­der for hel­lig.

Pro­gram­met «Fylla» skal in­for­me­re om al­ko­ho­lens kon­se­kven­ser på krop­pen, slik at ung­dom­mer kan ta in­for­mer­te valg. Pro­ble­met er at re­sul­ta­tet har blitt en serie som har valgt bort de mør­kes­te si­de­ne av al­ko­hol­bruk, og der­med gir et gans­ke uskyl­dig bilde av fyl­las på­virk­ning på oss.

Der­med blir denne ufar­lig­gjø­rin­gen av fylla et slag i an­sik­tet for al­ko­ho­lens mange ofre. Jeg mener NRKs in­ten­sjon med pro­gram­se­ri­en er god, men at de de kom­mu­ni­se­rer, i ver­ste fall kan være livs­far­lig.

Jeg er full­sten­dig klar over at denne ar­gu­men­ta­sjo­nen og lo­gik­ken ikke hol­der mål. For NRKs kor­s­nekt er ikke først og fremst et verdi­valg, men et fag­lig be­grun­net valg. Og det er ikke et ge­ne­relt kors­for­bud hos ka­na­len, men for ny­hets­jour­na­lis­te­ne.

Pro­ble­met er at dette ser ikke vi folk flest. Vi ser på vår all­menn­kring­kas­ter som en hel­het - slik vi også gjør med andre be­drif­ter - og for­ven­ter at ka­na­lens ver­di­er i én sak også gjen­spei­ler ka­na­lens ver­di­er i andre saker.

Der­for opp­le­ves det umu­si­kalsk når man i ny­hets­re­dak­sjo­nen er så redde for hva et kors kom­mu­ni­se­rer, mens man i andre re­dak­sjo­ner ikke er så opp­tatt av hva fyll, sex eller ban­ning kom­mu­ni­se­rer. NRK viser om­sorg for dem som opp­le­ver det pro­ble­ma­tisk med et kors. Men ofre for al­ko­hol­mis­bruk, unge som opp­le­ver sex­press og tro­en­de som opp­le­ver at det hel­li­ge blir tråk­ket på, er det ikke så far­lig med.

Jeg har tid­li­ge­re etter­lyst en etikk­sjef i NRK. Dette syn­lig­gjør be­ho­vet nok en gang. For ka­na­len tren­ger noen i le­del­sen som hver dag ar­bei­der med etis­ke as­pekt i alle re­dak­sjo­ne­ne, og ikke bare i ny­hets­re­dak­sjo­nen.

En slik etikk­sjef kan på en god måte holde den etis­ke de­bat­ten varm og løfte frem ver­di­er, ram­mer og etis­ke re­flek­sjo­ner som po­si­ti­ve og byg­gen­de fak­to­rer hos vår all­menn­kring­kas­ter.

Debattinnlegget var på trykk i Dagen fredag 6. desember 2013

Jarle Haugland

daglig leder i Familie og Medier

Powered by Labrador CMS