Misjonsfolk strides om skapelse
Informasjonsleder i NLM Espen Ottosen advarer mot lettvint argumentasjon fra kristne som tror jorden ble skapt på seks dager.
I lørdagens Velsignet Helg skrev Ottosen i en artikkel med overskriften «Konspiratoriske kristne» at selv om han tror på Bibelen kan han ikke avfeie evolusjonslæren. «Men så er det akkurat det noen kristne velger» skriver han og kritiserer noen av dem «som fastholder at verden ble skapt på seks vanlige dager for under ti tusen år siden.»
- For mye argumentasjon fra den leiren bærer preg av at man avfeier vitenskap og ikke ønsker å sette seg inn i det man faktisk diskuterer, utdyper Ottosen overfor Dagen.
For lettvint
Evolusjonslære og kristen tro har vært et yndet debattema i Dagens meningsspalter, og Ottosens innlegg om kristne som nærmest tenker på evolusjonsbiologer som konspiratører for å fjerne skapertroen har allerede utløst leserbrev. Selv har Ottosen fått delt tilbakemelding.
- En del har vært positivt. Så har det vært noen ungjordskreasjonister som har vært skuffet. Det interessante er at noen av dem også har uttrykt støtte til min kritikk om for enkel argumentasjon. De har selv blitt skuffet av en del av det de opplever som lettvint argumentasjon fra dem som står dem nær, sier Ottosen og presiserer at det er nettopp dette som er hans poeng.
- Jeg har ikke noe behov for å kritisere ungjordskreasjonister generelt. Men jeg synes at det er for mye argumentasjon fra den leiren som bærer preg av at man avfeier vitenskap og ikke ønsker å sette seg inn i det man faktisk diskuterer. Mitt problem er de som bare leser ungjordskreasjonistisk litteratur for å få bekreftet de standpunktene de har fra før, og som ikke setter seg inn i hvordan andre kristne tenker, sier informasjonslederen.
- Lite NLM-støtte
Ottosen tror at hverken ungjordskreasjonisme eller ukritisk aksept av evolusjonslæren er utbredte standpunkt i organisasjonen han er informasjonsansvarlig for.
- Jeg tror de færreste vil si at de slutter opp om evolusjonslæren. Det vil jeg heller ikke si at jeg gjør. Og jeg tror de færreste vil si at de er ungjordskreasjonister. De fleste uttrykker skepsis til både evolusjonslæren og ungjordskreasjonismen vil jeg tro.
Han peker på at gammeljordskreasjonisme og såkalt Intelligent Design er mest utbredt blant dem i NLM-kretser som har arbeidet med spørsmålet om tro og vitenskap.
- Urettferdig kritikk
Jogeir Lianes er én av tre forfattere som står bak den nye boken «Skapelse og/eller evolusjon - Hva sier Bibelen?» som ble utgitt på Hermon Forlag nylig. Boken argumenterer for et ungjordskreasjonistisk standpunkt. Lianes har i likhet med medforfatterne Andreas Årikstad og Johan Samuel Årikstad-Nielsen bakgrunn fra NLM.
- Når Ottosen sier at ungjordskreasjonisme er intellektuelt uredelig så oppfatter jeg det som urettferdig. Jeg tror nok han har forstått vårt utgangspunkt, men vi argumenterer fra veldig forskjellige ståsted. Til forskjell for Espen tror jeg ikke det er en konspirasjonsteori, men en kamp om sannhet, sier Lianes.
Han viser til flere talsmenn for ungjordskreasjonisme som har det akademiske rullebladet i orden.
- At det er relativt sett få som forfekter dette synet trenger ikke bety at det er feil. Jeg lever godt med det, slik har det vært i vitenskapen gjennom alle tider. Den som vil velte et rådende paradigme har stort sett vært i mindretall fra begynnelsen. Mange etablerte vitenskapsfolk opplever det vanskelig å problematisere evolusjonsteorien. I Universitet i Oslos egen erklæring om evolusjon understrekes det at forskningsgrunnlaget ved NHM/UIO er en «motsigelsesfri» tro på evolusjonsprinsippet. Da kan det bli vanskelig å få arbeid der om man ikke deler det synet. Det er ikke en konspirasjonsteori - da er det sånn det er, sier Lianes som mener at kampen om sannhet også er en åndelig kamp.
- Men det betyr ikke at jeg dømmer dem som er uenig med meg når det gjelder frelsen. Med boken har vi ønsket å drøfte spørsmålet om bibel og evolusjon, som ikke i første omgang er frelsesspørsmål, sier Lianes.
DAGEN