| Debatt
Næringslivet bør slå ring om redaktørstyrte medier
LOKALAVISER: Blant redaktørstyrte medier kommer særlig lokalavisene godt ut. Rundt 75 prosent oppgir over tid at de har tillit til sin lokalavis, skriver Harald Jacobsen.
Foto: Berit Roald / NTB / NPK
Sosiale medier har revolusjonert måten vi kommuniserer og deler informasjon på, men også bidratt til en ukontrollert spredning av falske nyheter og desinformasjon. Uten redaksjonell kontroll er det vanskelig å skille mellom pålitelig informasjon og rykter eller propaganda. Det må seriøse aktører ta hensyn til i sin kommunikasjon.
Da vi for et knapt år siden meislet ut ny kommunikasjonsstrategi for Kommunalbanken bestemte vi oss for å satse på mer langsiktig, merkevarebyggende kommunikasjon og «hente hjem» annonsekronene. Facebook har lenge vært en yndet plattform for å nå ut til folk, også gjennom betalt annonsering, men effekten har vært avtakende. En annonse i en Facebook-strøm får i gjennomsnitt rundt ett sekunds oppmerksomhet.
I tillegg til at det – i alle fall får vår del – viste seg å være et lite effektivt kommunikasjonsverktøy, diskuterte vi hvorvidt sosiale medier har utspilt sin rolle som annonsemedium for aktører som oss. Sosiale medier og en rekke digitale plattformer går langt i å fremme sensasjonelle overskrifter og klikk-agn for å tiltrekke seg oppmerksomhet og generere klikk og inntekter. Resultatet er strømmer som fylles opp av digitalt skrot – en overfladisk og misvisende dekning av saker, hvor nyanser, kontekst og til og med fakta blir visket ut.