For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

| Debatt

Næringslivet bør slå ring om redaktørstyrte medier

LOKALAVISER: Blant redaktørstyrte medier kommer særlig lokalavisene godt ut. Rundt 75 prosent oppgir over tid at de har tillit til sin lokalavis, skriver Harald Jacobsen.
Publisert Sist oppdatert

Sosiale medier har revolusjonert måten vi kommuniserer og deler informasjon på, men også bidratt til en ukontrollert spredning av falske nyheter og desinformasjon. Uten redaksjonell kontroll er det vanskelig å skille mellom pålitelig informasjon og rykter eller propaganda. Det må seriøse aktører ta hensyn til i sin kommunikasjon.

Da vi for et knapt år siden meislet ut ny kommunikasjonsstrategi for Kommunalbanken bestemte vi oss for å satse på mer langsiktig, merkevarebyggende kommunikasjon og «hente hjem» annonsekronene. Facebook har lenge vært en yndet plattform for å nå ut til folk, også gjennom betalt annonsering, men effekten har vært avtakende. En annonse i en Facebook-strøm får i gjennomsnitt rundt ett sekunds oppmerksomhet. 

I tillegg til at det – i alle fall får vår del – viste seg å være et lite effektivt kommunikasjonsverktøy, diskuterte vi hvorvidt sosiale medier har utspilt sin rolle som annonsemedium for aktører som oss. Sosiale medier og en rekke digitale plattformer går langt i å fremme sensasjonelle overskrifter og klikk-agn for å tiltrekke seg oppmerksomhet og generere klikk og inntekter. Resultatet er strømmer som fylles opp av digitalt skrot – en overfladisk og misvisende dekning av saker, hvor nyanser, kontekst og til og med fakta blir visket ut. 

Powered by Labrador CMS