Debatt
PÅVIRKES: Når det gjelder musikk, er ikke vurderingen enkel, siden vi (...) helt fra vi er nyfødte og opp gjennom barndommen er omgitt av og mottar musikalsk påvirkning, skriver Kjell Håvard Grønbeck.
Adobe Stock
Når mennesket som åndsvesen uttrykker seg, er da det som kommer til uttrykk, en åndelig realitet?
Det må være tillatt å mene at det har vært en noe selsom opplevelse å følge Frode Graneruds skriving om musikk i Dagen. Ikke minst hvordan han unngår å berøre de temaer som har vært sentrale i kirkens årtusenlange og svært omfattende musikkrefleksjon.
Han presenterer seg som teolog, og som en som fortsatt er glad i rock (etter et par debattrunder i Dagen). Følgelig er det vel nokså åpenbart at hans «teologiske prosjekt» er å gjendrive enhver tanke om at det er musikk som kan ha negative virkninger i menneskesinnet. Dette gjør han altså ved å gå til angrep på Jan Bygstad siden han – i tråd med kirkens gamle musikkrefleksjon – hevder at det er musikkformer som ikke er egnet til anvendelse i kristen sammenheng.
Graneruds innfallsvinkel har lang tradisjon i vår kultur, nærmere bestemt tilbake til århundrene før Kristi fødsel da epikureerne gjorde en stor innsats for å tilbakevise den etisk-verdiorienterte musikkoppfatning som sto sterkt i gresk bevissthet. Deres tilnærming var nettopp denne negative, nemlig å si nei til og angripe enhver oppfatning som tilla musikken sjelelig påvirkning på mennesket. Musikk hadde, mente de, kun med smak og behag (lyst) å gjøre. Men – og det bør vi merke oss – de hadde svært lite å si om egen musikkoppfatning, dvs. hva de rent positivt tenkte om musikken. Og det er vel det samme også Granerud gjør, gjennom stadig å avkreve Bygstad svar, men uten at han i noen grad klargjør sine egne oppfatninger.