For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Kommentar

KRITIKK: Det øverste bildet er fra et sommerstevne i Nardus. Bildet i midten er fra den svenske bygden Knutby. Bildet nederst viser bygget til menigheten som den gangen het Levende Ord.

Nardus, Knutby, Levende Ord – når er det rom for kritikk?

Det farligste med åndelig maktmisbruk er ikke hva topplederne gjør og står for, men hva de får rom til.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke lenge siden jeg ikke forbant noe som helst med Nardus-bevegelsen og Torkild Terkelsen. Slik tror jeg det forholdt seg for ganske mange av denne avisens lesere.

Men det har gjort inntrykk å lese kollega Anne Jeppestøl Engedals beskrivelser av det indre livet i et miljø som på viktige områder skiller seg fra det meste av etablert kristen virksomhet. Det gjelder til dels i teologien, hvor man blant annet ikke tror på treenighetslæren, og til dels selvforståelsen.

Noe av det som likevel gjør Nardus interessant er at flere av trekkene som ser ut til å særprege bevegelsen er gjenkjennelige også i mer etablerte deler av det kristne landskapet. For eksempel hvordan man svarer på kritikk ved å snakke ned dem som kritiserer.

Powered by Labrador CMS