For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

PREKENTEKST: Det er Matteus’ versjon av nattverden, med forberedelse og avsløring av Judas forræderen, som er prekentekst i år.

Nattverd før og etter år 70 – og i dag

Publisert Sist oppdatert

Skjærtorsdag feires til minne om Jesu siste måltid. Det finnes fire varianter av hvordan dette måltidet var: Paulus (1 Kor 11,23–26, ca. år 54), Markus (14,22–25, ca. år 73), Matteus (26,17–30, ca. år 85) og Lukas (22,15–20, ca. år 95). De er ganske forskjellige, og synes å ha hver sin ulike intensjon.

I kirkens nattverdliturgi er fortellingene respektløst blandet sammen til en kirkeskapt nattverdsforståelse som bare overflatisk har hold i kildene. Det er Matteus’ versjon, med forberedelse og avsløring av Judas forræderen, som er prekentekst i år.

Det historiske utgangspunkt er at Jesus ble korsfestet. Han forstyrret de som hadde makt i datidens samfunn. Korsfestelsen kan ses som uttrykk for kjærlighetens møte med makt og vedtatte ordninger. Menneskelige ordninger er alltid midlertidige, og må brytes ned for at det nye som kommer skal vokse fram. Korset er uttrykk for den smerten som er nødvendig i den prosessen.

Powered by Labrador CMS