Nekter friskoleelever å samle inn penger via skolen
Nordborg Skoler AS har nylig fått påtale av Utdanningsdirektoratet i en tilsynsrapport fordi de «driver kollektarbeid på vegne av morselskapet NLM. Dette arbeidet er i strid med privatskoleloven § 2-2» som handler om annen virksomhet.
Regjeringen jobber nå med ny lov om friskoler. Forbedringsforslag er sendt Kunnskapsdepartementet om godkjenning, om mer likebehandling av elever og friskoler med de elever og skoler i kommuner og fylker.
Det trengs også forenkling i rapporteringssystemer for friskolene, særlig innen det økonomiske.
Vi er glade for at regjeringen vil forenkle og begrense byråkratiet på mange samfunnsområder, vi regner med at det gjelder også på friskolesektoren.
Så ønsker KFF at det fortsatt sikres et non-profitt-system. Det må gjerne utvides til all virksomhet på skolene. Men system og kontroll må kunne gjøres enklere enn i dag og ikke via et strengt lovverk som krever et byråkratisk tilsynsvelde.
I dag er alt som ikke entydig er friskoledrift ulovlig. Det har ført til rare avgjørelser.
Vi vil ta fram et eksempel på hvordan gode regler kan føre helt galt av sted.
Nordborg Skoler AS har nylig fått påtale av Utdanningsdirektoratet i en tilsynsrapport fordi de «driver kollektarbeid på vegne av morselskapet NLM. Dette arbeidet er i strid med privatskoleloven § 2-2» som handler om annen virksomhet.
Rektor Anette Sørensen Rege på skolen forteller om engasjerte elever og russ som gjennom år har samlet inn penger til misjons- og bistandsprosjekter i Afrika, Asia eller Sør-Amerika. Det kan umulig være ulovlig selv om det er Norsk Luthersk Misjonssamband som står bak både skolen og prosjektene.
I mange kristne skoler samler elevene og russen hundretusener av kroner årlig, noen over en million.
Administrasjonsleder på Kristen Videregående skole i Trøndelag (KVT) Odd Anders With sier:
Vi har årlige elevaksjoner som skal engasjere elevene til kunnskap, holdninger og samfunnsansvar knyttet til læreplanmål, og hvor konkrete innsamlingsprosjekter i fattige land er en viktig del av opplegget. Dette er KVT sin oppfølging av det andre skoler kaller Operasjon Dagsverk. Det vil være både urimelig, opprørende, i strid med læreplanmål og en stor misforståelse, dersom slike idealistiske gaveinntekter skal defineres som ulovlig næringsvirksomhet for skoleeier. Hos oss på KVT settes gavene på egen konto og går uavkortet til prosjektformålet innen årets slutt. Dersom dette skulle være et problem for Utdanningsdirektoratet, må saken umiddelbart opp på politikernes bord, da dette utvilsomt må være i strid med lovgivers intensjon.
Rektor på Tryggheim skular Gjermund Viste sier at med russen som motor sammen med Vg1 og Vg2 har de et flott misjonsprosjekt i Indonesia. Målet var 600.000 kroner. Det er nå nær doblet. Ungdomsskolen hos oss har samlet inn 300.000 kroner til et prosjekt i Japan.
Rektor Bård Hauge ved Danielsen videregående skole i Bergen forteller at cirka 500.000 innsamlingskroner går gjennom skolen: For skolen er dette en rent praktisk ordning, og det ville ha vært mye mer tungvint og ukontrollerbart om innsamlede midler, som i sin helhet sendes videre til en ideell organisasjon, skulle ha vært ført på en elev eller ansatts private konto.
Utfordringene er mange for friskolene som opplæringsinstitusjoner i samfunnet. Det blir ikke enklere hvis gode initiativ og viktige mål i læreplanene ikke kan følges opp på grunn av sperrer i lovverket. Også dette er saker hvor Kunnskapsministeren må skjære gjennom i ny lov.