Norges KFUK-KFUMs boikottkampanje

Israel som legitim stat beror ikke på boikottaksjoner eller det man mener kommuniserer legitimitet. Israels legitimitet bygger på internasjonale vedtak og lover, og anerkjennelsen staten allerede har fra verdens nasjoner, skriver Eilert L. Rostrup.

Publisert Sist oppdatert

Sam­men med kir­ker ver­den over har Den nors­ke kirke vært ty­de­lig imot in­ves­te­rin­ger i fir­ma­er som bi­drar til å opp­rett­hol­de Is­ra­els ulov­li­ge ok­ku­pa­sjon av pa­le­stins­ke om­rå­der.

Kir­ken har vært mot å hand­le varer fra bo­set­tin­ge­ne og bedt om mer­king av pro­duk­sjons­sted på varer. Dette betyr å boi­kot­te og la være å kjøpe grønn­sa­ker og andre pro­duk­ter fra bo­set­tin­ger og ikke kjøpe for ek­sem­pel Sodastre­am-ma­ski­ner som lages i fab­rik­ker i bo­set­tin­ger.

Les også: Rekordimport av varer fra Israel

Is­rael vil ikke merke pro­duk­sjons­sted, og der­med kan ikke noe frukt og grønn­sa­ker fra Is­rael kjø­pes.

Dette er øko­no­mis­ke sank­sjo­ner kir­ken har ved­tatt, men ikke mak­tet å skape en bred mo­bi­li­se­ring på i me­nig­he­te­ne. Det er mye ugjort for å om­set­te kir­kens po­si­sjon i kon­kret hand­ling.

Nor­ges KFUK-KFUMs kam­pan­je tar nett­opp sikte på å gi kon­kre­te hand­lings­al­ter­na­ti­ver for øko­no­mis­ke sank­sjo­ner.

Det er ok­ku­pa­sjo­nen man vil stan­se. Or­ga­ni­sa­sjo­nens le­de­re er ty­de­li­ge på at det ikke hand­ler om en de­le­gi­ti­me­ring av sta­ten Is­rael. Dette sier de klart i kam­panje­bro­sjy­ren og i brev, tryk­ket i Vårt Land 21. fe­bru­ar:

«Både is­rae­ler­ne og pa­le­sti­ner­ne har rett til selv­be­stem­mel­se innen in­ter­na­sjo­nalt an­er­kjen­te gren­ser, til an­er­kjen­nel­se av sitt valg­te le­der­skap og til rett­fer­dig fred med sik­ker­het for si­vil­be­folk­nin­gen. Is­ra­els ret­tig­he­ter må opp­rett­hol­des».

I denne kam­pan­jen sva­rer Nor­ges KFUK-KFUM på opp­ford­ring fra pa­le­stinsk si­vil­sam­funn, fra pa­le­stins­ke kir­ke­li­ge or­ga­ni­sa­sjo­ner, og fra is­ra­els­ke or­ga­ni­sa­sjo­ner.

Et fre­de­lig mid­del for mot­stand mot ok­ku­pa­sjon er boi­kott, de­in­ves­te­ring og sank­sjo­ner (BDS) mot Is­rael.

Kam­pan­jen går noe leng­re enn det Den nors­ke kirke er vil­lig til. Også varer pro­du­sert i Is­rael blir boi­kot­tet.

Atle Som­mer­feldt hev­der i Vårt Land at en slik ge­ne­rell boi­kott «ikke er et le­gi­timt virke­mid­del» fordi det «kom­mu­ni­se­rer meget lett at sta­ten Is­rael ikke er en le­gi­tim stat»

Den nors­ke kirke har også fått til­sva­ren­de be­skyld­nin­ger på grunn av sin mer be­gren­se­de boi­kott­po­si­sjon. Kri­tik­ken har li­ke­vel ikke gjort kir­kens boi­kott­po­si­sjon til et «ikke le­gi­timt virke­mid­del».

Men ung­dom som rea­ge­rer og går litt leng­re enn det som er for­mu­lert i kir­kens po­si­sjons­pa­pi­rer, får vite at deres ak­sjon er et «ikke le­gi­timt virke­mid­del». Selv om begge po­si­sjo­ner mis­tol­kes og an­kla­ges for å ville de­le­gi­ti­me­re sta­ten Is­rael.

Om et virke­mid­dels le­gi­ti­mi­tet av­hen­ger av om det kan opp­fat­tes å «kom­mu­ni­se­re meget lett at sta­ten Is­rael ikke er en le­gi­tim stat», blir kon­klu­sjo­nen av­hen­gig av hvem sin opp­fat­ning som tel­ler.

Det fin­nes de som mener at nes­ten all kri­tikk av det sta­ten Is­rael gjør står i en his­to­risk sam­men­heng med Euro­pas gru­som­me for­bry­tel­ser mot jø­de­ne gjen­nom år­hund­rer og med uhyr­lig­he­te­ne i Ho­lo­caust.

Is­rael som le­gi­tim stat beror ikke på boi­kott­ak­sjo­ner eller det man mener kom­mu­ni­se­rer le­gi­ti­mi­tet. Is­ra­els le­gi­ti­mi­tet byg­ger på in­ter­na­sjo­na­le ved­tak og lover, og an­er­kjen­nel­sen sta­ten al­le­re­de har fra ver­dens na­sjo­ner.

Den vok­sen­de glo­ba­le be­ve­gel­sen for boi­kott av is­ra­els­ke varer og tje­nes­ter sier at den samme le­gi­ti­me stat kan ikke, i tiår etter tiår, fast­hol­de en ulov­lig ok­ku­pa­sjon, sta­dig ut­vi­de og øke an­tal­let bo­set­tin­ger, dag­lig ta mer land fra pa­le­sti­ne­re, og ikke vise tegn til å ville av­slut­te ok­ku­pa­sjo­nen.

Og det er le­gi­timt å si klart og ty­de­lig i fra. Stor­ban­ke­ne Nor­dea og Dans­ke Bank gjør det når de boi­kot­ter tre is­ra­els­ke ban­ker som er med å fi­nan­siere bo­set­tin­ger på ok­ku­pert land.

Ban­ke­nes virk­som­het ram­mes også i Is­rael, ikke bare bank­tje­nes­ter i bo­set­tin­ger. Det is­ra­els­ke sam­funn ram­mes, for det er ikke én ad­skilt bo­set­tings­øko­no­mi og én annen is­ra­elsk øko­no­mi.

Og boi­kott vil med nød­ven­dig­het være et kri­tisk bud­skap til den is­ra­els­ke stat, for det er sta­ten Is­rael som ved­tar ut­vi­del­se av bo­set­tin­ger, byg­ging av in­fra­struk­tur med veier, strøm og vann for de som ulov­lig bor på ok­ku­pert om­rå­de.

Det er umu­lig å for­stå at en boi­kott av bo­set­tin­ger er et le­gi­timt virke­mid­del, mens en boi­kott av sta­ten som har an­svar for bo­set­tings­po­li­tik­ken er et «ikke le­gi­timt virke­mid­del».

Begge mo­ti­ve­res av å gi en ty­de­lig mel­ding om at denne po­li­tik­ken ikke god­tas, og å øve press på Is­rael om å endre sin po­li­tikk. Men man har kan­skje vur­dert hen­sikts­mes­sig­he­ten i hvor langt man bør gå ulikt.

Når en ung­doms­or­ga­ni­sa­sjon som KFUK-KFUM ut­ford­rer oss til å hand­le ut fra de po­si­sjo­ner vi har tatt, enten de er be­gren­se­de eller mer om­fat­ten­de, burde vi svare med å sam­les i en fel­les ak­sjon, og ikke bare mar­ke­re deres valg­te virke­mid­del som «ikke le­gi­timt» med en så­pass dis­ku­ter­bar ar­gu­men­ta­sjon.

Eilert L. Rostrup

Oslo

Powered by Labrador CMS