Offentlig omskjæring

Vi vil an­be­fa­le både Barne­om­bu­det og Jenny Klin­ge å bruke de siste ukene frem mot Grunn­lovs­ju­bi­le­et til å tenke over om de vir­ke­lig vil ar­bei­de for en lov som i prak­sis fører til at jøder blir «ude­stengt fra ad­gang til Riget», skriver DAGEN på lederplass.

Publisert Sist oppdatert

Helse­mi­nis­ter Bent Høie (H) har gjort en god jobb med den nye lov­re­gu­le­rin­gen av om­skjæ­ring av gut­ter.

Denne eld­gam­le re­li­giø­se prak­si­sen vil nå bli et of­fent­lig til­bud her i Norge. De som øns­ker det kan i frem­ti­den få inn­gre­pet gjen­nom­ført på nors­ke syke­hus.

Vi vil også gi Høie ros for måten han har kon­tret ar­gu­men­te­ne fra blant annet Barne­om­bu­det og Sen­ter­par­ti­ets ut­tret­te­lig om­skjæ­rings­mot­stan­der Jenny Klin­ge. Disse to har prøvd å få satt et lik­hets­tegn mel­lom om­skjæ­ring av jen­ter og om­skjæ­ring av gut­ter.

Men den enes­te lik­he­ten som ek­sis­te­rer mel­lom disse to fore­te­el­se­ne, er den se­man­tis­ke. Høie har i de­batt etter de­batt for­klart Jenny Klin­ge at hun ikke må sam­men­lig­ne lem­les­ting av en jen­tes kjønns­or­ga­ner med et bitte­lite inn­grep på en gutt som fak­tisk kan ha po­si­ti­ve helse­mes­si­ge kon­se­kven­ser.

Det ene inn­gre­pet er en kri­mi­nell, ska­de­lig og kvinne­un­der­tryk­ken­de hand­ling som hele FN og ver­dens­sam­fun­net for­døm­mer. Det andre er en prak­sis som fak­tisk en tredje­del av ver­dens menn har fått gjen­nom­ført på seg og som er til­latt i alle ver­dens land.

Klin­ge vil ikke for­stå denne for­skjel­len. Men det er jo å håpe at helse­mi­nis­te­rens for­nuf­ti­ge og vel­ar­ti­ku­ler­te ar­gu­men­ta­sjon kan gjøre inn­trykk på andre.

Vi tror det er vik­tig at denne kunn­skaps­ba­ser­te in­for­ma­sjo­nen blir spredt så mye som mulig. For vi føler oss nem­lig ikke sikre på at dette spørs­må­let er av­gjort en gang for alle selv om helse­mi­nis­te­ren i denne om­gang får fler­tall for for­sla­get sitt.

Mot­kref­te­ne må ikke un­der­vur­de­res. Det po­li­tis­ke fler­tal­let for å til­la­te om­skjæ­ring av gut­ter, er ikke hug­get i stein.

For mange vir­ker det nok sterkt når Barne­om­bu­det går inn for å forby om­skjæ­ring av barn og i ste­det øns­ker en al­ders­gren­se på 15 eller 16 år.

Barne­om­bu­det skal jo lik­som vite best hva som er barna. Og det høres jo til­for­la­te­lig ut at gut­te­ne selv skal få be­stem­me om de vil bli om­skå­ret når de er gamle nok til å for­stå inn­hol­det i ri­tua­let.

Pro­ble­met med en al­ders­gren­se er imid­ler­tid at den ute­luk­ken­de vil ramme en av Nor­ges mins­te og his­to­risk sett mest ut­sat­te re­li­giø­se mi­no­ri­te­ter. Jø­de­ne.

Mus­li­me­ne om­skjæ­rer også sine søn­ner. Men de har ingen klare be­stem­mel­ser i sin re­li­gion om når om­skjæ­rin­gen skal finne sted. En al­ders­gren­se vil altså ikke være ka­ta­stro­falt for nors­ke mus­li­mer.

For jø­de­ne for­hol­der det seg helt an­ner­le­des. I Det gamle tes­ta­men­tet fore­skri­ves det at alle gutte­barn skal om­skjæ­res når de er åtte dager gamle som et tegn på pak­ten mel­lom Gud og det jø­dis­ke folk.

Ikke syv dager. Ikke ni dager. Men åtte dager.

Dette er en hand­ling som jøder har gjort i flere tusen år. Fra Det nye tes­ta­men­tet hus­ker vi også hvor­dan Jesus ble båret til tem­pel­et for å bli om­skå­ret på den åt­ten­de dag. Og dette gjø­res fort­satt i dag av stort sett alle jøder, enten de er re­li­giø­se eller se­ku­læ­re.

En kri­mi­na­li­se­ring av om­skjæ­ring av baby­gut­ter vil der­for i prak­sis bety at jøder ikke len­ger kan bo i Norge. Det har jø­dis­ke le­de­re her i lan­det sagt klart i fra om. Så mye betyr dette pakts­teg­net for jø­disk iden­ti­tet og re­li­gion.

Et Norge uten jøder på grunn av et lov­ved­tak, altså.

Vi vil an­be­fa­le både Barne­om­bu­det og Jenny Klin­ge å bruke de siste ukene frem mot Grunn­lovs­ju­bi­le­et til å tenke over om de vir­ke­lig vil ar­bei­de for en lov som i prak­sis fører til at jøder blir «ude­stengt fra ad­gang til Riget».

Powered by Labrador CMS