Debatt
Økonomiutdanning inspirert av Hans Nielsen Hauge
Arven etter Hauge forsetter å inspirere til proaktivt samfunnsengasjement i dag. Unge økonomistudenter er et godt eksempel på det.
Den haugianske arven er rik og mangfoldig, og det er derfor ikke unaturlig at mange lar seg inspirere av den. Næringsvirksomhet og -utvikling er imidlertid en viktig del av denne arven. Noe av det som kjennetegner denne delen av den haugianske arven, er et sterkt samfunnsengasjement og en integrert tenkning hvor både sosiale og finansielle mål blir vektlagt.
Historisk sett inspirerte Hauge, og andre gründere i bevegelsen han startet, til en rekke bedriftsetableringer. Deres bærekraftige forretningsmodeller var med å prege norsk næringsliv og flere lar seg inspirere av den samme tenkningen i dag.
Hauge School of Management (HSM), som er NLA Høgskolens økonomiutdanning, er et eksempel på det. Denne utdanningen startet opp i Oslo høsten 2013. Hensikten var å etablere studieprogram innen økonomi, nyskapning og ledelse med et særpreg basert på etikk og entreprenørskap, inspirert av arven etter Hans Nielsen Hauge (1771–1824) og tenkningen til de haugianske virksomhetene.
Etisk refleksjon
Særpreget uttrykkes blant annet gjennom emner som fokuserer på sosialt entreprenørskap, bedrifters samfunnsansvar og tjenende lederskap.
Men kanskje aller tydeligst gjennom et emne innen etikk som går gjennom hele studieprogrammet, hvor studentene blant annet trenes i etisk refleksjonsevne og hvordan etiske perspektiver kan integreres i (økonomiske) beslutningsprosesser.
Dette forsterkes blant annet gjennom en egen mentorordning, hvor studentene får en egen mentor fra andre studieår, gjennom studieturer til Europa og Afrika og ved at studentene blir utfordret til både faglig og personlig utvikling. Sistnevnte med et sterkt fokus på verdimessige og etiske problemstillinger.
Her er det viktig å tilrettelegge for at studentene faktisk får brynt seg på relevante etiske problemstillinger og at de jobber med dette over tid.
Et annet viktig poeng, er at dette skjer gjennom refleksjon i en sammenheng hvor man kan diskutere, bli utfordret og samtale med andre om ulike etiske dilemmaer og verdimessige beslutninger. Dessuten viser forskningen at faktorer som god veiledning, positive rollemodeller og mentoring er viktige for at denne typen kompetanse skal utvikles og styrkes.
Profitt og etikk – og bærekraft
Den haugianske tilnærmingen var blant annet preget av hvordan man kunne kombinere profitt og etikk, i stedet for å tenke at disse er gjensidig utelukkende. Dette er en høyst relevant tematikk innen økonomiområdet også i dag.
Den grunnleggende tilnærmingen innen økonomifaget har vært at økonomisk aktivitet skal ha profittmaksimering som sitt hovedmål. Ifølge denne tenkningen kan man argumentere for at etiske vurderinger ikke bør blandes inn i dette. Men en rekke økonomiske kriser og vår tids utfordringer knyttet til ulikhet og klima, peker i retning av at økonomiske vurderinger også må inkludere områder som bærekraft og etikk.
Samfunnsansvar
Viktige sosiale mål for de haugianske virksomhetene var bekjempelse av fattigdom, utvikling av lese- og skriveferdigheter og opplysningsarbeid. Dessuten ble mange av disse virksomhetene også drevet godt og var lønnsomme.
Profitt, etikk og samfunnsansvar ble med andre ord ikke sett på som motsetninger, men noe som kunne integreres i en helhetlig tenkning og tilnærming.
Det har nylig kommet økte krav til omfanget av etikk i bachelorutdanningen i økonomi og administrasjon. Dette er positivt, men dessverre er det fortsatt slik at etikk primært blir sett på som et kunnskapsfag.
Samtidig påpekes viktigheten av å bli bevisst egne verdier og kunnskap om hvordan dette påvirker egen atferd og beslutninger blir vektlagt. Her trekkes verdier som ansvarlighet, kritisk tenkning og etisk refleksjon fram. Samtidig blir handelshøyskolene utfordret til å integrere og diskutere problemstillinger knyttet til bærekraft i alle emner. Selv om dette trekker i riktig retning, er spørsmålet om det er nok.
Fagkompetanse og etikk
For å bygge et mer bærekraftig, inkluderende og velfungerende næringsliv, trenger vi aktører som har solid fagkompetanse, men som også har utviklet sin etiske refleksjonsevne.
Utdanningen bør legge til rette for at morgendagens ledere og medarbeidere har begge deler. Vi vil gjøre det vi kan for å fortsette å legge til rette for dette og tror arven etter Hauge er en utmerket inspirasjonskilde i så måte.