FORSKJELLIGE: Når det gjelder evangelistenes litt ulike beretninger om oppstandelsen, så er de forskjellige, men de motsier ikke nødvendigvis hverandre. Tvert i mot er det ikke en søkt harmonisering å lete etter å finne ut hvordan de sammen gir et helhetlig og samstemt bilde av det som skjedde, skriver Alf Danbolt. (Illustrasjonsfoto: Tarjei Gilje)

Om akademi og bibelsyn

I mitt teologiske arbeid benytter jeg meg av all tilgjengelig kunnskap for å prøve å forstå og finne svar, men aksepterer at Jesus omtaler Jona som en historisk person og omvendelsen i Ninive som en virkelig hendelse selv om det ikke finnes andre kilder til dette.

Publisert Sist oppdatert

Det har vært in­ter­es­sant å følge de­bat­ten som har gått i Dagen de siste ukene. Vik­ti­ge spørs­mål er tatt opp, og det er flott å se at NLA har en­ga­sjer­te stu­den­ter som stil­ler helt grunn­leg­gen­de spørs­mål. Det er godt at de blir tatt på alvor fra læ­rer­nes side. Vik­ti­ge og av­kla­ren­de bi­drag med mange gode re­flek­sjo­ner om aka­de­mia og bi­bel­syn har kom­met.

Jeg vil imid­ler­tid kom­men­te­re Peder Sol­bergs ut­ta­lel­ser om «bi­bel­fun­da­men­ta­lis­men» som han mener har sin rot i en re­ak­sjon på en mo­der­ne ra­sjo­na­lis­tisk «li­be­ral­teo­lo­gi», og stil­ler men­nes­ker over­for et falsk valg mel­lom tro­skap mot Gud og in­tel­lek­tu­ell re­de­lig­het.

Ut­trykk som «bi­bel­fun­da­men­ta­lis­me» og «Bi­be­lens ufeil­bar­lig­het» har fått et ne­ga­tivt stem­pel i tone­an­gi­ven­de norsk lu­thersk teo­lo­gi, og med slike ut­trykk har mange gans­ke over­fla­disk av­vist bi­bel­syn som kan ka­te­go­ri­se­res slik. Sol­berg er ikke over­fla­disk, og tref­fer med sin ka­rak­te­ris­tikk én type syn, men det fin­nes et klas­sisk lu­thersk bi­bel­syn som hol­der fast ved Bi­be­lens ufeil­bar­lig­het uten å bli det han kal­ler «bi­bel­fun­da­men­ta­lis­me».

Det kan der­for være grunn til å rydde litt opp, slik at stu­den­ter med et klas­sisk lu­thersk bi­bel­syn som hol­der Bi­be­len for å være ufeil­bar­lig kan gis fri­mo­dig­het til å stu­de­re teo­lo­gi. Det er et skri­ken­de behov i vårt land etter unge menn med en slik basis som er vil­li­ge til å bli kalt av Gud til pas­tor­tje­nes­te både i vårt og andre land.

Bi­bel­syn er ingen ny de­batt, den fore­gikk også før opp­lys­nings­ti­den. Skep­sis over­for mi­rak­ler og bud­skap fra Gud har det vært til alle tider. Ulike måter å lese Bi­be­len på er hel­ler ikke noe nytt, og Mar­tin Lu­ther av­vis­te blant annet flere kirke­fed­res bi­bel­for­tolk­ning som vrang­lære. Men også cal­vinsk ra­sjo­na­lis­me som skal ha alt til å gå opp for­stands­mes­sig ble av­vist. En lu­thersk bi­bel­les­ning stop­per opp og ak­sep­te­rer at det ikke er alt vi kan forstå med vår be­gren­se­de for­stand.

Det er her det fak­tisk kan virke som den aka­de­mis­ke teo­lo­gi­en også på tra­di­sjo­nelt bi­beltro hold ser ut til å ha gått inn på pre­mis­ser som ikke er hen­tet fra klas­sisk lu­ther­dom, men fra bi­bel­kri­tik­ken med røt­ter i opp­lys­nings­ti­den. I ive­ren etter å for­sva­re troen kan man komme i skade for å gjøre som Schlei­er­ma­cher i sin tid. In­ten­sjo­nen hans var å for­sva­re kris­ten­tro­ens plass i aka­de­mia, re­sul­ta­tet ble en total un­der­mi­ne­ring av den krist­ne tros his­to­ri­si­tet, og dens frukt ble li­be­ral­teo­lo­gi­en.

Etter­som denne de­bat­ten har ut­gangs­punkt i NLA kan det passe med et sitat av in­sti­tu­sjo­nens førs­te pro­fes­sor og rek­tor, Er­ling Dan­bolt (for or­dens skyld: min far):

«Kris­ten teo­lo­gi/ bi­bel­stu­di­um skul­de være et stu­di­um av Den Hel­li­ge Skrift, Guds ord, ikke bare av Bi­be­len som his­to­risk do­ku­ment og lit­te­ra­tur, men av Den Hel­li­ge Skrift som Guds ord. Det for­ut­set­ter at stu­di­et hvi­ler i viss­he­ten om at det er Guds ord vi ar­bei­der med, det er Gud som taler til oss gjen­nom det - til de førs­te le­ser­ne men også til alle ti­ders men­nes­ker. Fordi det ikke bare er Skrif­ter skre­vet av dypt re­li­giø­se for­fat­te­re, men av for­fat­te­re dre­vet av Guds Ånd. ...

For man vil ikke anse Den Hel­li­ge Skrift som Guds ord, bare som men­neske­ord. Der­for vil man forstå det utfra vår tids fan­tas­tis­ke evne til å forstå alle ting bedre enn tid­li­ge­re slek­ter. Og man går til Bi­bel­stu­di­et med den for­ut­set­ning at vi først må spør­re om dette kan være rik­tig. Kan det ikke det, må vi for­kas­te det eller rette det som en man­gel­full skole­stil. Un­de­re kan ikke skje (-det vet vi-) altså har de ikke skjedd og så vi­de­re.

Vi får det man har kaldt Vur­de­rings­teo­lo­gi­en. Men hvad bru­ker man som vur­de­rings­norm? Vår for­stand? Ja, vår store for­stand. Og våre enor­me kund­ska­per om de tider Den Hel­li­ge Skrift taler om. Det blir altså det vi kal­ler Tids­his­to­rie ( i bre­des­te for­stand) som blir vår forståelses­ram­me.

Vi tren­ger tids­his­to­ris­ke opp­lys­nin­ger. Vi må kjen­ne de po­li­tis­ke for­hold på den tid det tales om. Vi må kjen­ne Egypt og fa­rao­ene, Baby­lon og Syria og deres konge­rek­ker, Rom og dets kei­se­re ad­mi­ni­stra­sjon osv. ... Men vet vi nok? Er våre pro­fan­his­to­ris­ke kund­ska­per så fyl­di­ge at vi er sik­ker på å sette de skrif­ter vi stu­de­rer inn i den rette sam­men­heng?» (Ma­nu­skript fra fore­drag holdt i 1982 )

Det er denne yd­myk­het på vegne av all mulig kunn­skap i sam­ti­den jeg sav­ner i mye av bi­bel­syns­de­bat­ten. Det er denne yd­myk­he­ten vi møter hos Lu­ther:

«Kan det ten­kes noe mer ab­surd enn at vi til­tar oss å dømme om Gud og hans ord; vi som tvert om burde døm­mes av Gud? Der­for skal vi gans­ke en­kelt stå fast på at når vi hører Gud si noe, så tror vi det, og tar ikke opp noen dis­ku­sjon om det. Vi skal hel­ler la vår for­nuft ta til fange i ly­dig­het mot Kris­tus (2.Kor 10,5).» (Hjel­de, Løn­ning, Ras­mus­sen: Mar­tin Lu­ther. Ver­ker i ut­valg Bind VI, Oslo, 1983, side 255-56)

Det er denne hold­nin­gen som er grunn­la­get for at vi i Ad-­Fon­tes pas­tor­ut­dan­ning hol­der fast ved Bi­be­lens ufeil­bar­lig­het. For hvil­ken kilde til kunn­skap er sik­re­re enn den? Der­som det fin­nes en sik­re­re kunn­skaps­kil­de, så vil den stå over Bi­be­len. Men kan noe være mer ufeil­bart enn Guds in­kar­ner­te ord? Mo­der­ne his­to­rie­forsk­ning og na­tur­vi­ten- skap er så ab­so­lutt ikke ufeil­bar­lig, og re­vi­de­rer jevn­lig sine funn i tråd med vi­ten­skap­lig me­to­de.

Filip Me­lanch­ton skrev føl­gen­de i den førs­te lu­thers­ke tros­lære:

«Hvad der over­le­ve­res uden­for Skrif­ten, er tve­ty­digt, og det er uvist, om det stam­mer fra Guds Aand eller en Løg­ne­raand. ...Hvor­dan skal vi kunne prøve Aan­der­ne, der­som man ikke be­døm­mer dem efter en be­stemt Regel, nem­lig Skrif­ten?» (Me­lanch­ton, Phi­lip: Loci. Evan­ge­lis­ke Ho­ved­tan­ker, Kø­ben­havn, 1953, s70-71)

Hjelpe­vi­ten­ska­pe­ne er bare det, og de kan ikke hjel­pe oss til sann inn­sikt i Bi­be­len. Bi­be­len er som solen, den tren­ger ikke opp­lys­ning selv, men den gir opp­lys­ning. Hjelpe­vi­ten­ska­pe­ne blir mer som månen som med sol­ly­sets hjelp kan gi et svakt skinn.

La gå at det er ting der jeg ikke forstår, men min for­stand er be­gren­set. I mitt teo­lo­gis­ke ar­beid be­nyt­ter jeg meg av all til­gjen­ge­lig kunn­skap for å prøve å forstå og finne svar, men ak­sep­te­rer at Jesus om­ta­ler Jona som en his­to­risk per­son og om­ven­del­sen i Nini­ve som en vir­ke­lig hen­del­se selv om det ikke fin­nes andre kil­der til dette - og jeg und­rer meg på hva slags fisk det er tale om. I stu­die­ti­den gikk ar­keo­lo­ge­ne fra å si at deres funn ikke stem­te med Bi­be­lens ord om Je­ri­kos murer, til at de stem­te og til­ba­ke igjen. Det er flott når ar­keo­lo­gi­en stem­mer med fa­si­ten som er gitt oss i Bi­be­len, men det er ikke av­gjø­ren­de fordi men­nes­kets kunn­skap er stykke­vis og delt.

Når det gjel­der evan­ge­lis­te­nes litt ulike be­ret­nin­ger om opp­stan­del­sen, så er de for­skjel­li­ge, men de mot­si­er ikke nød­ven­dig­vis hver­and­re. Tvert i mot er det ikke en søkt har­mo­ni­se­ring å lete etter å finne ut hvor­dan de sam­men gir et hel­het­lig og sam­stemt bilde av det som skjed­de. Når det fak­tisk går an å finne løs­ning på til­syne­la­ten­de mot­set­nin­ger, så viser det at det ikke er noen mot­set­ning, bare spørs­mål om be­ret­nin­ger med ulik vink­ling.

Bi­be­len er ulikt andre re­li­gio­nens skrif­ter nært knyt­tet til his­to­ris­ke hen­del­ser - en his­to­rie­bok som for­tel­ler om Guds tale og hand­lin­ger i his­to­ri­en. Den gitt oss i sin form av Gud selv som et vit­nes­byrd om Kris­tus og hans frel­se på en slik måte at alt vit­ner om Kris­tus. Og re­forma­sjo­nens størs­te gjen­opp­da­gel­se var nøk­ke­len til å lese Bi­be­len rett med bril­le­ne «lov og evan­ge­li­um» som åpner for at vi kan ta i mot Guds in­kar­ner­te ord slik det er ment: til frel­se.

Det er for­øv­rig her Saul tok feil i sin iver for Lo­vens bok­stav, hans for­blin­del­se var ikke bi­bel­tro­skap i for­hold til Skrif­tens his­to­ris­ke for­ank­ring, men blind­het for dens vit­nes­byrd om Kris­tus og evan­ge­li­et. Om vi fo­ku­se­rer slik på Bi­be­lens ånde­li­ge side at vi ser bort fra at Or- det fak­tisk er in­kar­nert i vår ver­den, da for­svin­ner også det ånde­li­ge bud­ska­pet som dugg for solen. Gud møter oss som hele men­nes­ker med ånd, sjel og le­ge­me.

Alf Danbolt

rektor ved Ad-Fontes pastorutdanning

Powered by Labrador CMS