Overgrep i kirken

I 2010 redegjorde bis­kop Eids­vig for tid­li­ge­re over­g­reps­sa­ker i Den katolske kirke. Tre år senere kan vi konstatere at det ikke er enkelt å eliminere faren fullstendig.

Publisert Sist oppdatert

Sek­su­el­le over­grep er all­tid al­vor­lig. Eli­sa­beth Torp i Kir­kens Res­surs­sen­ter har på­pek­t, med rette, at re­ak­sjo­ne­ne blir spe­si­elt ster­ke når pres­ter begår over­grep.

Det er aldri ak­sep­ta­belt når en leder mis­bru­ker sin po­si­sjon til å inn­le­de sek­su­el­le re­la­sjo­ner, og det er spe­si­elt al­vor­lig når den det gjel­der står i et ån­de­lig le­der­skaps­for­hold til den som blir of­fe­ret. Dette bry­ter grunn­leg­gen­de med de for­vent­nin­ge­ne vi har og bør ha til en prest.

Enten hand­lin­gen er kri­mi­nell eller ikke, un­der­gra­ver den til­li­ten og kan skape store sår i unge men­nes­ker. Der­for er det po­si­tivt at Den ka­tols­ke kir­kes bis­kop Bernt Eids­vig har tatt ty­de­lig af­fæ­re i for­hold til den an­meld­te pres­ten i Ber­gen.

Det som kan bli en straffe­sak er nå i po­li­ti­ets hen­der, og den ak­tu­el­le pres­ten er fra­tatt sine full­mak­ter av bis­ko­pen.

Det vit­ner om at lo­ja­li­te­ten til den for­nær­me­de jen­ten og til me­nig­he­ten for øvrig er ster­ke­re enn hen­sy­net til den ak­tu­el­le pres­tens yr­kes­ut­øvel­se. Dette er et vik­tig sig­nal.

Ved siden av de uhel­di­ge kon­se­kven­se­ne for både den be­rør­te jen­ten, ung­doms­mil­jø­et og me­nig­he­ten for øvrig, er na­tur­lig­vis også saken ne­ga­tiv for kir­kens om­døm­me.

Den ka­tols­ke kirke har ar­bei­det mye for å fri­gjø­re seg fra be­skyld­nin­ger om ut­strakt mis­bruk av barn, og pres­te­nes sø­li­bat-krav har blitt møtt med kri­tikk fordi mange mener dette er en av år­sa­ke­ne til at noen pres­ter inn­går upas­sen­de sek­su­el­le re­la­sjo­ner.

For Bernt Eids­vig har det vært vik­tig å un­der­stre­ke at sek­su­el­le over­grep fra ka­tols­ke pres­ter ikke er mer ut­bredt enn til­sva­ren­de over­grep i andre ung­doms­mil­jø, sam­ti­dig som det er na­tur­lig at over­gre­pe­ne fra kir­kens menn blir møtt med eks­tra opp­merk­som­het - og for­fer­del­se.

Les også: « Vi reagerer så sterkt på overgrep fra prester»

Når ulyk­ken først har skjedd, ser det tross alt ut for at kir­kens le­de­re har hånd­tert saken godt og ef­fek­tivt. Det fore­lig­ger et om­fat­ten­de re­gel­verk for hvor­dan slike saker skal hånd­te­res, og det er verdt å merke seg at po­li­ti­et kri­ti­se­rer kir­ken for for mye åpen­het på et tid­lig tids­punkt, ikke for at de prøv­de å holde saken hem­me­lig.

I 2010 var et sam­let Pres­se-Nor­ge til stede da den samme bis­kop Eids­vig skul­le rede­gjø­re for tid­li­ge­re over­g­reps­sa­ker. Den gan­gen ble han spurt om hvor­dan kir­ken skul­le gjen­opp­ret­te til­li­ten som hadde blitt ska­det. Eids­vigs svar var både klart og fri­mo­dig: «Det skal vi gjøre ved å for­kyn­ne evan­ge­li­et og leve etter det».

Fra et kir­ke­lig stå­sted er dette dy­pest sett det beste sva­ret han kunne gi. Det hand­ler ikke om å ta lett på det kri­mi­nel­le i hand­lin­gen, men om at for­plik­tel­sen over­for Guds bud går enda dy­pe­re. Der­med er brud­det med evan­ge­li­ets lære det vik­tigs­te ar­gu­men­tet for å ta slike saker på det aller størs­te alvor, både ju­ri­disk og sjele­sør­gerisk.

Eids­vig fort­sat­te så med å si at kir­ken i og gjen­nom for­kyn­nel­sen og etter­le­vel­sen av evan­ge­li­et skul­le «gjøre alt vi kan for at ikke flere over­grep skal finne sted i vår kirke». Tre år se­ne­re kan vi kon­sta­te­re at det ikke er en­kelt å eli­mi­ne­re faren full­sten­dig, og vi vil neppe komme i en si­tua­sjon hvor slike over­grep aldri kan fore­kom­me.

Da må det være eks­tra makt­på­lig­gen­de, slik Den ka­tols­ke kirke og flere andre tros­sam­funn og krist­ne sam­men­hen­ger har gjort, å ut­ar­bei­de ty­de­li­ge ret­nings­lin­jer, for­hol­de seg ak­tivt til disse og å gripe re­so­lutt tak i de sa­ke­ne som opp­står.

Powered by Labrador CMS