På lag med menneskets natur

Denne oppdragende naturlighet, samt Guds ord, resulterte i hva mange i dag refererer til som våre «etniske nordmenn». Oftest både sterke og selvstendige. Gjerne egalitære seg i mellom.

Publisert Sist oppdatert

Men­nes­kets na­tur­li­ge til­bøye­lig­het er å kjem­pe og om nød­ven­dig for­sva­re seg og sine nær­mes­te. Dette skjer fort­satt, og har skjedd siden ti­de­nes mor­gen. I sin enk­les­te, re­nes­te sam­funns­form skjer dette som små fa­mi­lie-en­he­ter. Tid­li­ge­re in­klu­de­ren­de, gjer­ne hele tre ge­ne­ra­sjo­ner. Dette kom­mer jeg til­ba­ke til.

For vir­ke­lig å for­stå dette, er det nød­ven­dig å innse at det knapt fin­nes et norsk sam­funn. Kun in­di­vi­du­el­le kvin­ner og menn og fa­mi­li­er. Der­som disse ikke in­di­vi­du­elt tar vare på seg selv, er lan­det som så­dant al­vor­lig ute å kjøre. (Dette for­hind­rer olje­rik­dom­men oss fore­lø­pig å innse. Noe da­gens myn­dig­he­ter be­visst hind­rer folk å for­stå. Ideo­lo­gi­en står i veien.)

Der­som folk først og fremst tar vare på seg selv - og det er en bor­ger­plikt - vil vi ha ka­pa­si­tet til å hjel­pe andre. Dette blir til po­si­ti­ve, sta­dig stør­re rin­ger i van­net, som star­ter med ens nær­mes­te na­bo­er. Ingen re­gje­ring kan er­stat­te denne na­tur­li­ge, men­nes­ke­li­ge dug­nads­ba­ser­te po­si­ti­ve kraft. Ingen re­gje­ring kan ar­bei­de uten nett­opp gjen­nom in­di­vi­du­el­le men­nes­ker. Ingen re­gje­ring kan i leng­den ar­bei­de på tvers av den men­nes­ke­li­ge natur.

Å være på lag med det som fun­ge­rer og som pro­du­se­rer er nøk­ke­len til alt liv, til po­si­ti­ve re­sul­ta­ter. Av «over­skud­det» blir det ka­pa­si­tet til å hjel­pe de res­surs­sva­ke og de som el­lers vir­ke­lig tren­ger hjelp. Men over­skud­det min­ker og/eller for­svin­ner helt der­som «ad­mi­ni­stra­sjo­nen» blir for tung og for dyr. Eller kor­rupt eller uær­lig. Dette gjel­der også na­sjo­nal­sta­ter. Som de­mon­strert nylig i Hel­las, selve de­mo­kra­ti­ets kryb­be. Be­mer­kel­ses­ver­dig.

I tid­li­ge­re tider måtte fa­mi­li­ens med­lem­mer dele på opp­ga­ve­ne i et sam­spill og sam­ar­bei­de som gav­net alle i dette «mini-sam­fun­net». Barna fikk være sam­men med beste­for­eld­re­ne. Disse hadde er­fa­ring og bedre tid og slik an­led­ning til å delta i den vik­ti­ge nå ofte for­søm­te opp­dra­ger­rol­len. De eldre hjalp til med å passe de mins­te, den nær per­fek­te om­sorgs­ful­le barne­hage­funk­sjon. Det ble of­test tryg­ge, har­mo­nis­ke barn av slik opp­vekst. Tid­li­ge­re i mer spredt norsk bo­set­ting.

I en lang­sik­tig rul­le­ren­de se­kvens ut­gjor­de tre ge­ne­ra­sjo­ner til sam­men en tids­epo­ke på rundt 100 år. Dette re­sul­ter­te na­tur­lig nok i mye god lang­sik­tig tenk­ning og plan­leg­ging. I ånden til Isak Sel­lanrå.

Her gjaldt nøy­som­het og ar­beid­som­het for å sikre fa­mi­li­en. Og fa­mi­li­ens frem­tid. Den samme ånden gjaldt andre som hørte til slek­ten, og for men­nes­ke­ne rundt som man vir­ket sam­men med. Tak­ken for med­men­nes­ke­lig­het var ikke ut­trykt i pen­ger. Men per­son­lig i form av indre til­freds­til­lel­se, over det å kunne hjel­pe hver­and­re gjen­nom dug­nad eller på annen måte. Slik selv­til­freds­stil­lel­se kan ikke be­stil­les eller kjø­pes. Den er pri­vat, ja, for stor­sam­fun­net ube­ta­le­lig.

Dette igjen avlet høy grad av for­stå­el­se og re­spekt blant annet for at ufor­sik­tig­het, ufor­stan­dig­het og usøm­me­lig­het var far­lig. Det truet selve livs­grunn­la­get i en tid da helse og vel­ferds­til­bud mang­let. Dette ble så­le­des langt på vei selv­re­gu­le­ren­de, med sin egen indre jus­tis. Denne opp­dra­gen­de na­tur­lig­het, samt Guds ord, re­sul­ter­te i hva mange i dag re­fe­re­rer til som våre «et­nis­ke nord­menn». Of­test både ster­ke og selv­sten­di­ge. Gjer­ne ega­li­tæ­re seg imel­lom, i ett land ei av slott, men av hyt­ter og hus.

Den store for­skjell til da­gens nors­ke sam­funn er langt, langt kor­te­re ho­ri­son­ter, og stor grad av til­latt, ja, fak­tisk opp­munt­ret krav­men­ta­li­tet. Dette blir det neppe et godt fel­les­skap av. So­sial­de­mo­kra­ten Ken­ne­dy sa det slik: Spør ikke hva lan­det kan gjøre for deg, men hva du kan gjøre for lan­det...

Nord­menn er dess­uten blitt langt mer «syd­landsk» for ikke å si tro­pis­ke med hen­syn til leg­ning. Nød­ven­dig­he­ten av å «mat­lag­re» og å plan­leg­ge for en lang og hard vin­ter er ikke på­kre­vet når «ba­na­ne­ne» er lett å strek­ke seg etter. Året rundt. Eller sagt på en annen måte, det var nød­ven­dig­het som lærte kvin­ner tid­li­ge­re å spin­ne og strik­ke og det å lage god mat fra grun­nen av.

Bars­ke na­tur­for­hold og «the sur­vi­val of the fit­test» førte til en na­tur­lig se­lek­sjon, gjen­nom år­hund­re­der. Dette ble det gjer­ne kon­kur­ranse­dyk­ti­ge, drif­ti­ge men­nes­ker av. Det var en skam å være andre til byrde, å snyl­te på fel­les­ska­pet. Al­min­ne­lig stolt­het for­bød langt på vei ak­ku­rat det. Hvil­ken for­skjell!

Mye har for­and­ret seg, og ikke alt til det bedre. Hadde vi kun­net målt oss etter et sant «lykke­baro­me­ter» ville gal­lu­pen over­ras­ket oss, min på­stand. I dag har vi en rast­løs penge­hus­hold­ning, mot tid­li­ge­re mer av en na­tu­ral­hus­hold­ning. Alt er blitt kort­sik­tig, frem­med­lig, ufor­plik­ten­de og over­fla­disk. Per­son­lig ser­vice og med­men­nes­ke­lig opp­merk­som­het tapes til tale­ma­ski­ner, som sier «Du er nå kom­met til num­mer 47 i køen, venn­ligst vent». In­gen­ting er nøye len­ger. Kø-te­le­fon­sva­re­ren vet ikke en­gang å svare. Fore­slår kan­skje en annen. Re­sul­ta­tet er over i en ny kø. Eldre men­nes­ker gir opp. Andre også.

Om­trent­lig­het gjel­der i øken­de grad. Deri lig­ger sam­ti­dig roten til mye av den nors­ke sam­funns-mid­del­må­dig­het. Samt man­ges opp­le­vel­se og de fles­tes store frust­ra­sjon over - ikke å for­glem­me - et to­talt for­fei­let skole­sys­tem. Gjen­nom­ført på tvers av rå­de­ne til de gamle fag­fol­ke­ne. Men slik de bedre­vi­ten­de «for­myn­der­ne» ville ha det til.

Ikke be om en lett bør, men om en sterk rygg - en gam­mel, god sann­het. Hardt og ærlig ar­bei­de ga et godt liv. Pa­ro­len i dag er hel­ler, hva som er lett og lett­vint. Mye dan­sen rundt gull­kal­ven. Barn, og jeg ten­ker da ikke på de mins­te, skal for ek­sem­pel ikke be­hø­ve å lese lek­ser. Ka­rak­ter­giv­ning kan virke de­mo­ti­ve­ren­de, sier noen. Gjett hvem. Selv om ka­rak­te­rer for de fles­te både er di­si­pli­ne­ren­de og opp­munt­ren­de. Til eks­tra inn­sats. Noe å strek­ke seg etter.

Ingen pug­ging selv om all er­fa­ring til­si­er at visse ting bare må «sitte». Det gjel­der ma­te­ma­tikk og fy­sis­ke lover. Det gjel­der gram­ma­tikk og annen kun­nen. Du kan ikke stå på broen eller være skik­ke­lig sjef for noe som helst, hvor «det å vite, det å kunne» ford­rer kjap­pe, kan­skje livs­vik­ti­ge be­slut­nin­ger. Uten råd­gi­ver. Tiden til­la­ter ikke å lete opp i et nett­lek­si­kon. De du har an­svar for, må vite, må kunne for­ven­te, at du som kap­tein og som fag­per­son eller myn­dig­hets­per­son vet hva som trengs. Der og da. Dette fikk vi smer­te­lig er­fa­re i for­bin­del­se med 22. juli ter­ro­ren.

Det gjel­der å ar­bei­de med og ikke mot na­tu­ren. Dette er noe vi bi­røk­te­re og alle som ar­bei­der med jord­bruk vet. Vi må ta hen­syn til bie­nes in­stinkt­mes­si­ge til­bøye­lig­he­ter. Gjø­res ikke det, ja, da stag­ne­rer eller i ver­ste fall dør bi­fol­ke­ne. Eller så blir det lite over­skudd, om noe i det hele tatt. Og når du høs­ter hon­ning, ta ikke for mye fra biene. Det løn­ner seg rett og slett ikke, en­kelt sagt. På samme måte: Lo­gisk, ta for­del av nord­boer­nes til­bøye­lig­het til hardt og godt ar­beid. Der­som det klart løn­ner seg. Der­for la det lønne seg. Det blir fak­tisk til stor-sam­fun­nets beste.

Som pro­fes­sor i bi­røkt Rolf Lun­der sa det sent på 40-tal­let: tar du for mye fra de ster­ke bi­fol­ke­ne til styrke­ut­gjev­ning med de mind­re ster­ke, blir det til ra­sjo­ne­ring på fat­tig­dom. Hjelp de svake. Men baser deg på de vir­ke­lig ster­ke bi­fol­ke­ne for å oppnå over­skudd til for­de­ling, ut­over hva disse selv be­hø­ver til over­le­vel­se. El­lers blir det meste mid­del­må­dig og slapt, med et svik­ten­de to­tal­re­sul­tat. Over­ført til men­neske­sam­fun­net gjel­der til­sva­ren­de øko­no­mis­ke lover. Over tid må alt være selv­bæ­ren­de. Det er når kort­sik­ti­ge po­li­ti­ke­re syn­der mot disse lover at det går galt. Det er ikke nok å være vel­me­nen­de.

For oss bi­røk­te­re å kunne ar­bei­de noen­lun­de ra­sjo­nelt, for­sø­kes det tid­vis å gjøre bi­fol­ke­ne like. Men dess­ver­re, det går ikke, idet en­hver bi­kube har sin egen dron­ning som re­pre­sen­te­rer sitt eget midt­punkt. Dron­nin­ge­ne er ulike, ak­ku­rat som deres avkom blir ulikt, og av­hen­gig av ge­ne­ne til fed­re­ne. Det gode imid­ler­tid med alt dette mang­fol­det er at dette er selve na­tu­rens na­tur­li­ge pro­sess for se­lek­sjon og ar­tens over­le­vel­se. Siden ti­de­nes mor­gen. Dette mang­fol­det mul­ti­pli­se­res, år etter år i bie­nes ver­den.

Hva vi men­nes­ker kan lære av biene er at det må pro­du­se­res og prio­ri­te­res. Samt at det som pro­duk­sjons­mes­sig ikke løn­ner seg, det må av­slut­tes. Enn­vi­de­re, at det ikke er mulig, ei hel­ler øns­ke­lig å de­talj-kon­trol­le­re alt. For­svar, imid­ler­tid, er vik­tig mot ytre fien­der og mot tru­en­de syk­dom. Biene har el­lers et fa­bel­ak­tig sys­tem av ar­beids- og rolle­for­de­ling seg imel­lom, en sum­men­de ef­fek­ti­vi­tet som gjør hver en­kelt kube til noe fritts­tå­en­de og ene­stå­en­de.

Også na­sjo­nalt norsk mang­fold må til. Ja, et klart al­ter­na­tiv til ens­ret­ting. Slik vi har sett det frem­dyr­ket under de rødgrøn­nes åtte-åri­ge re­gje­rings­tid. Vi bi­røk­te­re søker fak­tisk å skif­te dron­ning (re­gje­ring) hvert år for å opp­rett­hol­de mest mulig vi­ta­le bi­ku­ber samt til­hø­ren­de og tel­len­de re­sul­ta­ter. Ikke å prio­ri­te­re, ikke å velge vekk hva som fun­ge­rer dår­lig er det ver­ste av alt. Men­nes­ke­lig unn­la­ten­het fører til mid­del­må­dig­het, ja, til stor­sam­fun­nets for­fall og på all­slags vis.

Den rødgrøn­ne re­gje­rin­gen sa da den kom til mak­ten for åtte år siden «Vi sat­ser på fat­tig­dom». Det kan san­ne­lig se slik ut.

Dan Odfjell

birøkter og samfunnsdebattant

Powered by Labrador CMS