JØDEHAT: I de siste par år har jeg hørt påstander om jødisk konspirasjon for å få global makt. Noen av de sterkeste antisemittiske utsagn er fremført i kritikk av israelsk politikk, og jeg skjønner at norske jøder blir redde når de stilles til ansvar for den, skriver Ole Christian Kvarme.
Foto: Adobe Stock
Påske: oppgjør med antisemittisme
Et grotesk utslag av middelaldersk antisemittisme dukker plutselig opp idet vi nærmer oss påske.
I forrige uke offentliggjorde den renommerte italienske maleren Giovanni Gasparro et nytt maleri «St. Simon av Trents martyrium - et jødisk ritualmord».
Påsken er den tid på året da jøder opp gjennom historien særlig er blitt angrepet som «Kristus-mordere». Blant konspirasjonsteoriene som florerer i disse korona-tider, er også en påstand om at jødene står bak, og at det er et middel for å sikre jødisk makt i verden. En tid med uttrykk for gammelt-nytt jødehat stiller krav til vår påskefeiring. Den bør bli et oppgjør med og et bolverk mot all antisemittisme.
Giovanni Gasparro har grepet tilbake til barokkens stil, hans malerier med bibelske og kristne motiver preger mange katolske kirker, og han har hatt utstillinger rundt om i verden. Desto mer sjokkerende at nettopp han og nettopp nå fornyer den gamle og ytterst falske anklagen mot jødene om «blodskyld» – at de brukte «kristnes blod» i sin påskefeiring og ritualer.