Meninger

OVERGANG: Det er fare for at versjonen til Johannes er referert så mye at vi har tatt litt brodden av det. Og kanskje det også er noe av grunnen til at det er noe så salig og majestetisk over Paulus’ formulering, som har fulgt meg gjennom høsten og vinteren som vi er i ferd med å legge bak oss, skriver Stig-André Lippert.

Paulus’ lille bibel

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke reint få av dere som leser dette, som tar bibelverset på rams om jeg sier «Johannes 3,16» eller «Den lille bibel». Denne korte, mektige oppsummeringen av evangeliet, ført i pennen av apostelen Johannes.

Det er en referanse som også de som «ikke er så veldig kristne» tar, for å bruke et hverdagslig og noe upresist uttrykk. Her om dagen kom undertegnede til og med i skade for å si at den matematiske formelen pi er 3,16. Selv om det siste kanskje sier mest om hvor mine tanker er i hverdagen.

STIG-ANDRE LIPPERT: Forkynner i Ordet og Israel.

Apostelen Paulus har også etterlatt seg mange brev. Drevet av Den hellige ånd, har hedningenes apostel blitt den som i størst grad, gjennom sine nedskrivninger, preger kristne menigheters virke og lære den dag i dag.

Som skribent er det lett å misunne hva disse klarte å formulere, når Herren fikk lede dem. Blant annet følgende vers, som jeg for anledningen har tillat meg å kalle «Paulus’ lille bibel»:

«For han som ikke kjente til synd, gjorde Gud til synd for oss, for at vi skulle få Guds rettferdighet i ham» (2 Kor 5,21).

Det er fare for at versjonen til Johannes er referert så mye at vi har tatt litt brodden av det. Og kanskje det også er noe av grunnen til at det er noe så salig og majestetisk over Paulus’ formulering, som har fulgt meg gjennom høsten og vinteren som vi er i ferd med å legge bak oss.

Jesus Kristus skulle gjøre den jobben som krevdes, men som ingen fikk til.

«Han som ikke kjente til synd», eller «visste av synd» som det står i andre oversettelser, setter tonen. Gud selv, i menneskers skikkelse, skal tre ut av en uforgjengelig, velsignet og syndfri tilstand. Inn i noe som er stikk motsatt – forgjengelig, forbannet og syndig.

Han skulle begrenses av tid, rom og materie, slik som oss. Slik den første Adam opplevde denne overgangen for sin brud, skulle den siste Adam nå bli gjort til synd for sin. I idrettens verden snakkes det ofte om store overganger. Dette er – uten sidestykke – historiens største overgang.

Og hvorfor skulle han gjennom denne overgangen, fra det himmelske til det jordiske som Herren selv har lagt under forgjengelighet og forbannelse? Jo, «for at vi skulle få Guds rettferdighet i ham». Jesus Kristus skulle gjøre den jobben som krevdes, men som ingen fikk til.

Jesus fikk det til! Han seiret over synd og forgjengelighet. Han seiret over død og grav. Han seiret for deg og meg! På Bibelens første ark leser vi om mennesker som lever i paradistilstander med Herren. Da dette ble brutt, satte Gud selv i gang redningsaksjonen. Den døren er fremdeles åpen!

Powered by Labrador CMS