For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

PAVE FRANS: Det paven demonstrerer for oss, er at grunnleggende og åpenbart kristen lære må dekonstrueres eller legges til side når man går inn for kirkelig homolegitimering, skriver Bernt T. Oftestad.

Pavens «velsignelse»: Hva med menneskets synd?

Publisert Sist oppdatert

Reaksjonene på pave Frans' støtte til velsignelse av homofile par og de som lever i «irregulære» parsituasjoner, er i ferd med å splitte Kirken. Ikke minst stiller katolske kirker i Afrika seg sterkt avvisende til den pavelige nyorientering, mens liberale katolikker i Europa og Nord-Amerika jubler. I Deklarasjonen Fiducia Supplicans (fra Troskongregasjonen (18.12.23) ble endringen begrunnet ut fra den nye teologien om velsignelse, som pave Frans har utviklet under sitt papat.

Ifølge Fiducia Supplicans (1) mottar det bedende og trofaste gudsfolk velsignelsens gave, som flommer fra Kristi hjerte og gjennom hans kirke til verden. Jesus Kristus, hans egen Sønn, er den store velsignelsen og store gaven fra Gud. Han som har frelst oss alle, er en velsignelse for hele menneskeheten. Han er det evige Ord som Faderen har velsignet oss med, «mens vi ennå var syndere» (Rom 5,8). Som Paulus sier: Han er Ordet, som ble «kjød», ofret for oss på korset. Slik formuleres i kortform de dogmatiske forutsetninger for pavens velsignelsesteologi.

Det gis en mangfoldig bruk av velsignelser. Velsignelser leder oss til å se Guds nærvær i alle ting, til å søke ham, elske ham og tjene ham, heter det i Deklarasjonen (8). Her reflekteres katolsk skapelsesteologi.

Powered by Labrador CMS