Sevilla, Spania 20130205. En turist på besøk i katedralen i Sevilla i Spania tirsdag. Katedralen, som i utgangspunktet var bygget som en moské, står på UNESCOs verdensarvliste, og er Europas største gotiske byggverk. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Presset tilbake til islam

Som kristen kirke, uansett hvilket land, må vi ta inn over oss at konvertittene trenger felleskap hvis de skal klare å bevare troen, skriver Dagen på lederplass.

Publisert Sist oppdatert

For oss som er opp­vokst i nokså se­ku­la­ri­ser­te Norge er det umu­lig å for­stå hvor dra­ma­tisk det er for en mus­lim å kon­ver­te­re til kris­ten­dom­men. At et stort an­tall av kon­ver­tit­te­ne går til­ba­ke til islam, er et sig­nal om at livet som kon­ver­titt er eks­tremt kre­ven­de.

Dagen tryk­ket man­dag et in­ter­vju med teo­lo­gen og Cam­brid­ge-fors­ke­ren Ziya Meral som hev­der at minst 80 pro­sent av de som kon­ver­te­rer fra islam til kris­ten tro, etter noen år går til­ba­ke til islam.

Tirsdag fulg­te vi opp med kom­men­ta­rer fra en rekke mi­sjons­le­de­re. De fles­te er enige i at til­bake­fall blant kon­ver­tit­ter er et be­ty­de­lig pro­blem, men har ulik opp­fat­ning om hvor høyt tal­let fak­tisk er.

Det ble også un­der­stre­ket at det er store re­gio­na­le for­skjel­ler.

Mange vil opp­le­ve at det er vondt, og kan­skje også pro­vo­se­ren­de, å lese om at kon­ver­tit­ter fal­ler fra. En­kel­te vil ta dette til inn­tekt for at kon­ver­tit­te­ne ikke har vært opp­rik­ti­ge. At de kan­skje har bløf­fet om kon­ver­te­rin­gen for å få for­de­ler. Dét kan man selv­sagt ikke ute­luk­ke.

Men vi vet at det er døds­straff for fra­fall i de stren­ges­te tolk­nin­ge­ne av islam. Og vi vet at kon­ver­te­ring opp­fat­tes som for­ræ­de­ri og som en av de ver­ste må­te­ne å kren­ke re­li­gio­nen på. Da må vi anta at det ikke er en lett­vint sak for de fles­te kon­ver­tit­ter.

I Dagen onsdag 19. mars for­tel­ler vi his­to­ri­en om af­ghans­ke «Reza», som måtte flyk­te fra sin egen far da han ble kris­ten. Fra å leve i en stor­fa­mi­lie den ene dagen, sto han plut­se­lig alene.

«For­føl­gel­se er de fles­te kon­ver­tit­te­ne for­be­redt på, men at de skul­le bli så en­som­me og iso­ler­te kom­mer der­imot som et sjokk,» sier Jan Opsal, do­sent i re­li­gions­vi­ten­skap ved Mi­sjons­høg­sko­len. Å bli stå­en­de helt alene er dra­ma­tisk for den som er opp­vokst i en kol­lek­ti­vis­tisk kul­tur.

I rap­por­ten «No Place to Call Home», som Ziya Meral pub­li­ser­te for noen år til­ba­ke, pre­sen­te­rer han solid do­ku­men­ta­sjon på hvor­dan kon­ver­tit­ter blir for­fulgt av fa­mi­lie, lo­kal­sam­funn og sta­ter. De ri­si­ke­rer å møte en vegg av pro­ble­mer, fra ute­sten­ging fra sko­ler og ar­beids­plas­ser til feng­sel, tor­tur og i ver­ste fall døds­straff.

For mange kon­ver­tit­ter blir det en til­leggs­be­last­ning at de ikke er vel­kom­ne i de his­to­ris­ke kir­ke­ne i hjem­lan­det. Frykt eller mis­tro gjør at kir­ke­ne av­vi­ser kon­ver­tit­te­ne.

Ziya Meral ret­ter en opp­ford­ring til mi­sjo­nen om bedre opp­føl­ging av kon­ver­tit­te­ne. Det er ikke nok å «om­ven­de» noen. De tren­ger også hjelp til å leve det krist­ne livet, for­trinns­vis i kul­tu­ren de er opp­vokst i. Dette er en opp­ford­ring det bør lyt­tes til.

Som kris­ten kirke, uan­sett hvil­ket land, må vi ta inn over oss at kon­ver­tit­te­ne tren­ger fel­les­skap hvis de skal klare å be­va­re troen. Mange har mis­tet fa­mi­li­en sin. De tren­ger en ny. Vi må være den nye fa­mi­li­en.

Som sam­funn må vi dess­uten er­kjen­ne at retur av kon­ver­tit­ter til Iran og andre mus­lims­ke land kan bety at vi plas­se­rer kon­ver­tit­ten i en si­tua­sjon der det blir umu­lig å leve som kris­ten.

Tvangs­re­tur av kon­ver­tit­ter betyr at vi fra­tar dem re­li­gions­fri­he­ten. Når de blir satt i en kon­tekst der det blir umu­lig å leve som krist­ne, der de blir for­fulgt, ut­støtt og iso­lert, da vil mange opp­le­ve at de ikke len­ger har tros­fri­het. Og da har vi bi­dratt til at de kan blir pres­set til­ba­ke til islam.

DAGEN

Powered by Labrador CMS