Leder

BIBELSK OLJEAKTIVISME: Det er noe med blandingen av ekstremisme, symbolpolitikk og godhetsposering, ispedd kristelig retorikk, som gjør meg svimmel, skriver Karl Andreas Jahr, utgavesjef i Dagen/Korsets Seier.

Prest er skråsikker på at Jesus er imot oljeleting. Ingenting er hellig lenger

I Oslo tingrett dytter prest og klimaaktivist Ellen Hageman Jesus foran seg. Der og da gjør hun seg til kjetter i tillegg til lovbryter.

Publisert Sist oppdatert

I april i fjor reiste aksjonistgruppen «Extinction Rebellion» til Sjursøya oljeterminal i Oslo og bandt seg fast i flere kjøretøy, blant annet oljetankbiler. Budskapet var «Stopp oljeletingen».

Prest og klimaaktivist Ellen Hageman var en av 31 personer som ble innbrakt i arresten.

Forelegget på 10.000 kroner nektet hun å betale.

Derfor måtte hun i retten.

Poserende ekstremisme

Hennes tale fra Oslo tingrett denne uken, gjengitt av Vårt Land, er som å lese siste del av Apostlenes Gjerninger. Der kjemper apostelen Paulus i flere rettsinstanser en hellig kamp på vegne av seg selv og kirken.

Forskjellen er at sistnevnte ikke er like skråsikker.

Det er noe med blandingen av ekstremisme, symbolpolitikk og godhetsposering – ispedd kristelig retorikk – som gjør meg svimmel.

Derfor måtte jeg sette meg godt til rette før jeg leste hele forsvarstalen til Hageman.

Med geistlig pondus sier hun følgende.

«Mammon og vekstøkonomien er ikke på parti med livet og framtida, og som teolog er jeg sikker på at Jesus vil at vi skal la oljen ligge».

Videre sier hun at «det lovlige og det som er etisk riktig å gjøre er ikke alltid det samme». I seg selv er det sant.

FORFATTER: Karl Andreas Jahr, utgavesjef i Dagen/KS

Så etisk bevisst er Hageman at hun i fjor avbrøt påskegudstjeneste i Skien sammen med andre miljøaksjonister. Prestens bidrag var å nagle døde dyr på et kors som hun tok med seg i kirken.

– Jeg er teolog og ordinert prest i Den norske kirke. Det betyr at jeg har lovet ikke bare å forkynne og forvalte sakramentene rett, men at jeg også har lovet offentlig å leve i pakt med Guds ord, fortsetter presten under rettssaken.

Bispe-advarsel

Dersom det å lete etter nye oljefelt er en åpenbar synd og ondt i Herrens øyne, skulle man tro at hennes overhode biskop Stein Reinertsen ville velsigne seansen.

Men nei da, Reinertsen ga henne en klar advarsel isteden. Men beklage seg ville hun ikke.

Så, hvordan forsvarer Hageman sitt syn teologisk?

Hva henviser hun til? Det må vel være konkret, tydelig og bekreftes flere steder i Bibelen – siden hun er så trygg på at hun taler på vegne av Jesus.

Selv er jeg oppriktig nysgjerrig på hvordan hun begrunner Jesu utvetydige syn på oljeutvinning i Nordsjøen.

Mammon

Vel, i rettssalen nevner Hageman Bergprekenen. Der sier Jesus at vi ikke kan ingen kan tjene to herrer; vi kan ikke tjene både Gud og Mammon. Utover det er kun noen vage formuleringer om Gud som skaper.

Hva vil skje hvis vi kutter ut leting etter gass og olje?

Personlig ville jeg tenkt at oppsiktsvekkende påstander fordrer oppsiktsvekkende bevis. Men der er telemarkspresten av en litt annen oppfatning.

Følgende av oljekutt

Ellers lurer jeg på om Hagemans Jesus har noen tanker utover budet om nei til oljeleting.

Hva vil skje hvis vi kutter ut leting etter gass og olje? De som vil juble mest er Russland og en rekke andre autoritære regimer. Jeg antar at Hageman ønsker at hele Vesten skal følge i Norges fotspor?

Da vil diktaturer få monopol på olje og gass. Hva gjør det med maktbalansen i verden?

Uansett, la oss si at krigen i Ukraina trekker ut. Med stadig mer begrenset olje- og gassproduksjon i Norge må resten av Europa fortsette lene seg på Russland. Stillestående eller fallende produksjon i Norge vil bidra til å presse prisene opp. Dette er enestående for Putin som får råd til å kjøpe mer ødeleggende våpen.

Hvem rammes av høye olje- og gasspriser? Vel, de samme som rammes av høye strømpriser? Fattig, småbarnsfamilier og kraftkrevende industri for å nevne noe. Ikke de velstående. De klarer seg stort sett fint.

Verst går det utover Ukraina som tar imot bomber og granater, betalt av høye energipriser.

Frykt ikke klimakrise

I Norge er det i første omgang staten og statseide bedrifter, ergo i stor grad fellesskapet, som tjener på høye strømpriser. Er det Mammon? Det virker ikke helt opplagt.

Jesus sa «frykt ikke». Derfor trenger ikke jeg å frykte klimakrise og oljeutbygging.

Synes du det var dårlig argumentert? Ja, den ligger cirka på samme nivå som Mammon-referansen til Hageman.

Detaljorientert Jesus

La oss vende tilbake til Jesus igjen, for det så mye jeg lurer på:

Har Jesus alltid vært imot oljeboring, eller fikk han nok akkurat nå? Ukraina-krisen får meg til å stusse over tidspunktet.

Er oljefeltene vår tids kunnskapens tre? Selv om det frister, så skal vi styre unna?

Hvis Jesus er ihuga oljemotstander, bør han ikke være like opptatt av kjøttfrie dager og plastforbud?

Er han for kjernekraft forresten?

Siden Hageman er så skråsikker på hva Jesus måtte mene om noe spesifikt som oljeutvinning i Lofoten/Vesterålen og Barentshavet – så må det være mer å hente.

Jeg vil høre mer.

Powered by Labrador CMS