For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

PÅVIRKES: Barnets psykologiske utvikling henger ofte sammen med og blir påvirket av strukturelle overgangsfaser, skriver Tove Gundersen.

Psykisk oppvekst – ny kunnskapsbank om barn og unges psykiske helse

Publisert Sist oppdatert

Ungdomstiden har endret seg de siste 30 årene, og verden har blitt annerledes. Mange barn lever store deler av livet sitt online, har et annet fritidsmønster og tilbringer mye tid hjemme. Selv om norsk ungdom i hovedsak har det bra, har stadig flere over tid rapportert om psykiske helseplager, og rundt 5 prosent av barnepopulasjonen har en psykisk lidelse.

Barn og unge har grunnleggende basisbehov som skal ivaretas slik at de kan oppleve mestring og utvikling i livet sitt, det være seg i familien, med venner, i undervisning og barnehage, i fritid og i nærmiljø og samfunn.

Samtidig er de utsatt for en rekke mekanismer som påvirker oppvekstløpet og egen psykisk helse. Forhold som kjønn, funksjonsnivå, kultur og sosioøkonomisk status er noen av mange dimensjoner som kommer i spill, og det er viktig for oss alle å ha en bevissthet rundt det som driver og påvirker en barndom og ungdomstid. Hjernen er tross alt ikke ferdig møblert før vi er rundt 25 år.

Powered by Labrador CMS