«Re­for­ma­sjo­nen blir av Ekman frem­stilt som kirke­split­tel­sens årsak»

Når en leser hvor­dan Ulf Ekman be­grun­ner over­gan­gen til Rom, er det imid­ler­tid grunn til und­ring. Det synes i liten ut­strek­ning å dreie seg om lære­mes­si­ge over­vei­el­ser, skriver Jan Bygstad.

Publisert Sist oppdatert

Det har vakt ikke lite opp­sikt at stif­ter og mange­årig leder av Li­vets Ord-me­nig­he­ten i Sve­ri­ge, Ulf Ekman, har kon­ver­tert til den ro­mersk-ka­tols­ke kirke.

For den som har fulgt med i hans ut­vik­ling de se­ne­re år, kan det neppe ha kom­met som noen over­ras­kel­se. Tross dette har re­ak­sjo­ne­ne blant mange ka­ris­ma­tis­ke le­de­re her i lan­det vært re­la­tivt ster­ke, ja, sjokk­ar­te­de for en­kel­tes ved­kom­men­de.

Når en leser hvor­dan Ekman be­grun­ner over­gan­gen til Rom, er det imid­ler­tid grunn til und­ring. Det synes i liten ut­strek­ning å dreie seg om lære­mes­si­ge over­vei­el­ser.

I ste­det lig­ger ho­ved­tyngde­punk­tet på spørs­må­let om kir­kens enhet: Re­for­ma­sjo­nen blir av Ekman frem­stilt som kirke­split­tel­sens årsak. Sam­ti­dig fin­ner han det ufor­ståe­lig at så mange på pro­tes­tan­tisk mark ikke ser be­ho­vet for «et lære­em­be­te», det vil si, pa­vens myn­dig­het til med gud­dom­me­lig auto­ri­tet å av­gjø­re lære­spørs­mål. Paven er sam­ti­dig den som le­gem­lig­gjør kir­kens enhet.

Det kan her være vik­tig å be­mer­ke føl­gen­de:

1. Den ro­mersk-ka­tols­ke kirke har ikke siden re­for­ma­sjo­nen end­ret sin lære om hvor­dan et men­nes­ke blir rett­fer­dig­gjort for Gud. Når dette fak­tum ikke synes å ha hatt noen be­tyd­ning i Ek­mans over­vei­el­ser forut for hans kon­ver­te­ring, er det vans­ke­lig å se det an­ner­le­des enn at denne re­for­ma­sjo­nens ho­ved­sak kun har hatt pe­ri­fer be­tyd­ning for Ekman selv og hans teo­lo­gi. Noe som i seg selv er av­slø­ren­de for ge­hal­ten i den be­ve­gel­sen han har ledet.

2. Ek­mans un­der­strek­ning av be­ho­vet for et en­het­lig lære­em­be­te - le­gem­lig­gjort i paven - hen­ger ulø­se­lig sam­men med tan­ken om at Skrif­ten er uklar. Er Den hel­li­ge skrift uklar i det den lærer om de av­gjø­ren­de frel­ses­sann­he­ter, da trengs det na­tur­lig nok en auto­ri­tet uten­om og i til­legg til Skrif­ten.

Den ka­ris­ma­tikk som Ekman har re­pre­sen­tert, har på mange måter stått for en tem­me­lig vil­kår­lig sub­jek­ti­vis­me, der en på­be­ro­per seg Ån­dens til­ta­le i eget hjer­te uav­hen­gig av det skrev­ne ord i Bi­be­len.

På sikt fører en slik sub­jek­ti­vis­me til ån­de­lig kaos og ut­mat­tel­se. Det er et stort spørs­mål om det ikke er inn­sikt i fa­re­ne ved og kon­se­kven­se­ne av denne sub­jek­ti­vis­men som har ledet Ekman i ret­ning av den faste, «ob­jek­ti­ve auto­ri­tet» som paven og tra­di­sjo­nen anses for å re­pre­sen­te­re.

3. Teo­lo­gisk er det et dy­pe­re slekt­skap mel­lom store deler av ka­ris­ma­tik­ken og ro­mersk teo­lo­gi enn mange er opp­merk­som på. Ro­mersk frel­ses­lære hvi­ler på dog­met om «gra­tia in­fu­sa» (den inn­gyt­te nåde), det vil si, den opp­fat­ning at nåden er en gud­dom­me­lig kraft som inn­gy­tes i men­nes­kets hjer­te og for­vand­ler det in­nen­fra.

I ka­ris­ma­tisk teo­lo­gi ten­ker en pa­ral­lelt om «Ån­dens dåp» (jfr. læren om «second bles­sing» hos John Wesley) som noe som ikke bare er be­tin­gel­sen for å få del i nåde­ga­ve­ne, men også for å bli et hel­lig­gjort men­nes­ke. Dette fører til at tyngde­punk­tet i for­kyn­nel­se og teo­lo­gisk tenk­ning blir hva Gud gjør i men­nes­kets hjer­te (sub­jek­tivt), og ikke hva Gud har gjort for oss i Kris­tus (ob­jek­tivt).

Når Ekman først har over­vun­net en del pro­tes­tan­tis­ke vul­gær­for­dom­mer mot den ro­mersk-ka­tols­ke kirke og der­nest også frem­med­he­ten som en ame­ri­ka­ni­sert ka­ris­ma­ti­ker uve­ger­lig vil ha i møte med den ro­mers­ke kul­tus, er det der­for - i lys av det som er an­ført over - ikke til å und­res over at Ekman kan gjen­kjen­ne sin tro i denne kirke, og kjen­ne seg hjem­me der.

Jan Bygstad

Prest i Delk

Powered by Labrador CMS