Leder
NEW YORK: På Times Square dukket det i forrige uke opp reklame for Jesus.
Stuart Ramson/AP/NTB
Reklame for kristen tro
I hvilken grad kan markedsføring bidra til å gjøre Jesus kjent? Den gedigne «He Gets Us»-kampanjen i USA kaster lys over både mulighetene og begrensningene.
Svimlende 100 millioner dollar, rundt 875 millioner kroner, er rammen for kampanjen som Dagen skriver om denne uken. Pengene er gitt av velstående kristne familier som vil være anonyme. Fremstøtet vil gjøre navnet Jesus kjent for mennesker som sjelden eller aldri finner veien til et kristent gudshus.
Det er unektelig tankevekkende når man på Times Square på Manhattan, som er de lysede reklameskilters høyborg i verden, kan lese at Jesus tok imot de fattige.
Den ujålete og livsnære tonen i kampanjen er både klok og sympatisk. Jesus fremstilles ikke som en mirakelkur for dine personlige problemer. Han tilbys ikke som en oppskrift på suksess på alle livets områder.