Kommentar
FORSLAG: Dag-Inge Ulstein vil ha endringer i skolens undervisning om kjønn.
Foto: Heiko Junge, NTB
Ren sabotasje av budskapet om at kjønn ikke er «kjønnsidentitet»
De tre forslaget som KrF nylig la fram i Stortinget om skolens undervisning om kjønn møter ekstra mye motstand fordi en radikal kjønnsforståelse allerede har inntatt språket vårt.
Mandag skrev Aftenposten at KrF vil ha en annen undervisning i norsk skole om kjønn. Blant annet kritiserte KrFs leder Dag-Inge Ulstein beskrivelsen som en naturfagbok for 3. og 4. klasse gir av kjønnsidentitet.
«Du kan tenke på deg selv som gutt eller jente, eller ikke vite helt. Men klær, hårfrisyre, hva du leker med og hva du gjør, kan vise hvilken kjønnsidentitet du har», står det blant annet i boken. Ulstein er sitert på at dette er en «forståelse av kjønn som avviker fra det som medisinen og biologien bygger på».
Like fullt finner vi den samme kjønnsforståelsen som han avviser i forslaget fra KrF når det henvises til såkalt «kjønnsbekreftende behandling». Uttrykket står også tre ganger i Aftenpostens artikkel.