For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

MOTSATT AV HELLIG: All slags tøylesløshet og umoral har fulgt rockekulturen like fra starten av, mener Jan Bygstad.

Rockemusikken står som en konsekvent fornektelse av disiplin og selvkontroll

Publisert Sist oppdatert

Frode Granerud har et nytt tilsvar til undertegnede i den pågående debatt om musikk (på Dagens nettside 28.05). Først et par ord ang. hans debattmetode: Han angriper undertegnede gjennom å fortegne mitt ståsted, samtidig som han i liten grad forholder seg til det som jeg faktisk sier.

Eksempel 1: «Men gjennom historien har det aldri vært vanntette skott mellom kirkemusikk og sekulær musikk.» Dette har jeg da aldri hevdet. Men jeg har påpekt det teologi- og liturgihistoriske faktum at det som foregår i det hellige rom – også musikalsk – skiller seg avgjort fra det som skjer i «verden».

Eksempel 2: «- det blir for enkelt å knytte verdsliggjøring av menigheten til moderne musikk.» Jeg har ikke hevdet at moderne musikk er eneårsak til den verdsliggjøring som skjer i mange sammenhenger. Men jeg vil hevde dels at det at en tar i bruk disse musikkformer i seg selv er uttrykk for verdslig tankegang, og dels at dette i sin tur er medvirkende årsak til verdsliggjøring av menighetene. Og jeg har pekt på de idé- og teologihistoriske kildene til tankegangen. (De som måtte ha interesse av det, kan sette seg inn i «Musikktenkningens historie» av Ove Kr. Sundberg, 3 bind utgitt på Solum Forlag).

Powered by Labrador CMS