Ros og beundring til Per Kørner

Når vi vil mene noe om hvordan han opptrer, må vi ikke glemme å ta med i betraktningen hvilken fortvilelse det er som motiverer ham.

Publisert Sist oppdatert

I drøyt 20 år har Den nors­ke kirke i eksil/Strande­barm pros­ti tvi­holdt på det bi­bel­sy­net de mener en sann kris­ten kirke må stå inne for, og minst like lenge har de vært et ved­va­ren­de uro­mo­ment i Den nors­ke kirke. Med en viss sans for de­mon­stra­sjo­ner, men aller mest med en dypt­følt for­plik­tel­se på Guds ord har de gjort seg gjel­den­de både i og uten­for Den nors­ke kirke.

Etter hvert som pres­te­ne i Den nors­ke kirke i eksil har blitt eldre og den kir­ke­li­ge opi­nion har dreid seg mot venst­re, har de mis­tet både inn­fly­tel­se og slag­kraft. For en del er dette be­ha­ge­lig, men det er først og fremst be­kla­ge­lig.

LES OGSÅ: Prest ble kastet ut av gudstjeneste for homofile

Selv om selve kirke­struk­tu­ren deres har hatt gans­ke be­gren­set ap­pell, for­tje­ner både Børre Knud­sen, Lud­vig Nessa, Per Kør­ner og deres al­li­er­te ros og be­und­ring for sin utret­te­li­ge og kre­ven­de kamp for livet og for Den nors­ke kir­kes iden­ti­tet.

Etter hvert som mot­set­nin­ger over tid blir etab­lert, står om­gi­vel­se­ne i fare for å glem­me hva som lig­ger bak. Det ser vi jevn­lig i abort­de­bat­ten, hvor også lan­dets krist­ne i stor grad synes å ha glemt hvil­ket alvor som lig­ger i den gjel­den­de loven, og dens kon­se­kven­ser. Man blir vant til at si­tua­sjo­nen er som den er, og av­fin­ner seg med det.

LES OGSÅ: Biskop reagerer mot homoflagg i kirken

Slik er det også i ferd med å ut­vik­le seg en slags ak­sept i og rundt Den nors­ke kirke i for­hold til sek­su­al­etik­ken. Vi har blitt vant med at det fin­nes to syn, og ak­sep­te­rer sakte, men sik­kert at det er slik. Da blir slike som Per Kør­ner et sær­lig ube­ha­ge­lig uro­mo­ment. Han bry­ter inn i den etab­ler­te orden, og nek­ter å godta at det skal være greit å bruke kirke­rom­met slik det ble brukt i Jo­hann­es­kir­ken i Ber­gen sist søn­dag, i for­bin­del­se med Regn­bue­da­ge­ne for les­bis­ke, ho­mo­fi­le, bi­fi­le og trans­per­soner. Kør­ner har ver­ken høy­lytt eller vold­som, men gikk frem til al­ter­rin­gen og knel­te i bønn.

Selv­sagt for­styr­ret han guds­tje­nes­ten, selv­sagt opp­tråd­te han som ak­sjo­nist. For dem som ar­ran­ger­te guds­tje­nes­ten var Kør­ners inn­tog utvil­somt ube­ha­ge­lig. Og for de fles­te vil selve ak­sjons­for­men være frem­med. Mange vil også mene at opp­trin­net ikke tje­ner Kør­ners sak.

På det punk­tet kan me­nin­ge­ne være delte, men når vi vur­de­rer si­tua­sjo­nen, må vi li­ke­vel ikke falle for fris­tel­sen til å side­stil­le bru­ken av ho­mo­flag­get i kir­ken og Kør­ners inn­tog. I sann­he­tens navn er dette ikke et spørs­mål som kan be­gren­ses til hvor­vidt man på ge­ne­relt grunn­lag skal til­la­te ak­sjo­ner i guds­tje­nes­ten.

For det er rik­tig, som kirke­råds­med­lem Egil Mor­land på­pek­te i gårs­da­gens avis, at i rea­li­te­ten var det ikke Kør­ner som «på urett vis treng­te seg inn i kyr­kja denne dagen. Det var ei for kyr­kja fra­mand lære, ak­kom­pag­nert av sym­bol­tun­ge hand­lin­gar, som treng­de seg inn.»

LES OGSÅ: Biskop mener Kørner gikk over streken

Det er godt mulig at Kør­ner selv burde ha gått fri­vil­lig da han ble bedt om det, men dette spørs­må­let kom­mer klart i andre rekke i for­hold til det Kør­ners ak­sjon var ret­tet mot. Det er lite som tyder på at den 77 år gamle pres­ten er dre­vet av trang til opp­merk­som­het om seg selv. Han har sak­tens fått en del av den­slags, og mye av det har nok vært be­las­ten­de. Strande­barm pros­ti fikk sitt navn ved at Kør­ner tje­neste­gjor­de nett­opp der da han mis­tet sine preste­ret­tig­he­ter. Når vi, ikke minst vi som er en del yngre enn Kør­ner, vil mene noe om hvor­dan han opp­trer, må vi ikke glem­me å ta med i be­trakt­nin­gen hvil­ken for­tvi­lel­se det er som mo­ti­ve­rer ham.

Her ble et av Ber­gens vik­tigs­te kirke­bygg inn­tatt av kref­ter som ak­tivt og åpent un­der­gra­ver kir­kens bud­skap ved å le­gi­ti­me­re det Bi­be­len og en sam­let kirke­his­to­rie kal­ler synd.

LES FLERE LEDERE HER

Kam­pen for evan­ge­li­et må kjem­pes på mange ulike fron­ter. De fles­te vil velge en mind­re kon­fron­ta­tiv frem­to­ning enn Kør­ner og legge mer vekt på dia­log med om­gi­vel­se­ne. Det er mye godt å si om det. Men den som vil kri­ti­se­re en prest som under en guds­tje­nes­te kne­ler ved al­te­ret for å be, bør først tenke gjen­nom hva han eller hun selv har gjort for å bidra til at Den nors­ke kirke fort­satt for­kyn­ner den sann­he­ten som ennå har kraft til å sette men­nes­ker fri.

Powered by Labrador CMS