Russekulten
Jeg sliter med å kombinere min tro med russetid, og velger derfor å ikke være russ. La meg forklare hvorfor.
Kjennetegnene på en kult skiller seg svært lite fra russens kjennetegn. Russelåtene er lovsangen, snekkerbuksen det religiøse plagget, bussene templene, dåpen er innvielsen, knutene de hellige skriftene og landstreffene er vekkelsesmøtene: Russefeiringen er Norges aller største og aksepterte kult.
Denne kulten utfordres av kristne som meg som vil endre på det russetiden har blitt, men jeg er redd det ikke nytter. Russen har aldri forandret kjerne, og den vil aldri gjøre det heller. Jeg sliter med å kombinere min tro med russetid, og velger derfor å ikke være russ. La meg forklare hvorfor.
Russekulten har som enhver kult en rik religiøs historie. Jeg klarer ikke helt å akseptere utsagnet «det handler om å feire 13 års skolegang» i det vi ser at dette bare er en av mange ulike hensikter.
Fra 1700-tallet til i dag har russens formål vært ulik, men verdien om det radikale bruddet med de kulturelle og kroppslige grensene har vært det samme i 200 år. Denne verdien konkretiserer seg i en av kultens seremonier; dåpen.
Som enhver kult må man gjennom en hard innvielsesprosess. Først skal kroppens grenser for hvor mye drikke som kan inntas på kortest mulig tid utfordres. Budskapet er klart: klarer ikke du drikke lik raskt som oss, straffer vi deg. Videre får man et helt nytt navn, en ny identitet.
Samfunnets forventinger til anstendig oppførsel forsvinner, og alle umoralske handlinger unnskyldes. Nå heter ikke lenger du ikke lenger Ola Nordmann, nå heter du «cummaster», du har ditt eget visittkort, og du kan drikke øl skikkelig fort. Nå er det klart for misjonsmarken og knutetakingen.
Russens hellige skrifter, knutene, er nummerert med paragraftegn for å utgi seg som et lovverk. Her finner man retningslinjer for hvordan livet i kulten skal se ut. I russens mosebok i år leser vi at det tilstrebes å «drikke 24 øl på 24 timer», løpe naken rundt Lille Lungegårdsvann, og «Ha frivillig beskyttet sex med 10 forskjellige personer i løpet av russetiden».
Knuter som sistnevnte gjør at en av bergens videregående skoler ser det nødvendig å legge ut på sin facebook-side: «Russetiden nærmer seg og (…) Mudo arrangerer gratis selvforsvarskurs for kvinner ».
På fruktene kjenner man treet står det i Bibelen, og russetidens frukter har luktet guffent siden starten. Russekulten har fått et spesielt groteskt utrykk de siste årene og dette fordi normbruddene radikaliseres parallelt med samfunnets sekularisering.
I 2018 er det stadig færre normer å bryte, og derfor må russen gå ganske langt. Jeg tror derfor ikke kulten har gått for langt, men har nådd sin nøyaktige destinasjon. Dette i harmoni med sin kjerneverdi satt for over 200 år siden.
Jeg har ingen tro på at mine kristne brødre og søstre vil styrte øl på dåpen, få navnet cum-master eller har sex med ti andre medruss i den kommende russetiden, men jeg tror heller ikke de vil gjøre russetiden noe bedre. Intensjonen er viktig; det er avgjørende at vi er til stede.
Vi må gå på festene og være der folk er, men jeg mener russebuksen er selve symbolet som forvalter festenes destruktive innhold.
Vi er i verden, men ikke av verden. La oss som kristne heller være på festene, men ikke forvalte festene. La oss heller legge fokus på å forvalte den norske kulturen i sin helhet, i stedet for russetiden.
*Trykk på bildet under for å lese hele artikkelen :)Posted by Dagen on Friday, January 20, 2017