Sann lære og sunt liv
Åpenheten kan synes befriende, men er egentlig tåkeleggende.
Mindre dogmatikk gjør det vanskeligere å se forskjell på religionene, skriver den danske presten Morten Kvist i en kommentar på nettstedet religion.dk.
Utgangspunktet er ferske medieutspill i Danmark, men utfordringene er like aktuelle i Norge.
Etter terrorangrepene mot USA 11. september 2001 har det vokst fram en aggressiv ateisme
Radikale islamisters ugjerninger er blitt brukt som belegg for å hevde at all religion får fram det verste i mennesker og følgelig må bekjempes i alle former.
I den samme perioden har den postmoderne, relativistiske tenkemåten bredt om seg. Jeg skal finne ut hva som er sant for meg, du får finne ut hva som er sant for deg. Åndelig erkjennelse forstås i stadig større grad som et individuelt prosjekt, frikoplet fra felles bekjennelser og læresetninger.
Disse to tendensene stiller den kristne kirke overfor en dobbel utfordring.
På den ene siden er det avgjørende å besinne seg på at kjærligheten er Guds dypeste karaktertrekk og menneskets høyeste mål.
Jesus poengterer at det dobbelte kjærlighetsbudet, som handler om å elske Gud med alt vi er og har og vår neste som oss selv, er det største budet.
Respekt, varme og omtanke skulle være noen av de fremste kjennetegnene ved kristne mennesker, også i møte med dem som forakter og håner det vi tror på. Ikke mindre viktig er dette i møte med åndelig søkende mennesker, som må få oppleve at kirken vil dem det beste.
På den andre siden dreier sann kristen tro seg om mer enn allmenn høflighet og vennlighet.
Vi er kalt til å elske sannheten og avvise løgnen. Den kristne menighet har fått et tidløst budskap som den skal ta vare på og formidle slik at mennesker kan ta stilling til det. Derfor er det viktig å møte aggressive nyateister med holdbare argumenter, og søkende mennesker med klar forkynnelse.
Presten Kvist viser til at lederen ved et senter i Danmark som fremmer meditasjon, nylig gikk ut i Kristeligt Dagblad og hevdet at det finnes noe «allment gull» i alle religioner.
Senterlederen mener tiden er inne for å sette dette «gullet» i frihet. På denne bakgrunnen blir dogmatikk, som presten registrerer er blitt et skjellsord, et hinder på veien.
Omtrent samtidig har den vordende imamen ved den nye stormoskeen i København, Jehad Al-Farra, i et intervju med samme avis presentert sin forståelse av islam. Tilsynelatende lar den seg nokså friksjonsfritt kombinere med ordinær dansk tenkemåte.
Åpenheten kan synes befriende, men er egentlig tåkeleggende.
Innenfor alle religiøse tradisjoner er det uenighet og spenninger, men det finnes likevel noen trekk som er så grunnleggende at vi ikke kan relativisere dem uten å endre religionene.
Samtidig er det en kjensgjerning at religioner, tross alle sine ulikheter, kan ha noen viktige fellestrekk.
For kristne er det imidlertid vesentlig å være klar over at menneskets naturlige religiøsitet ikke er det samme som evangeliet. Dette er et budskap Gud har åpenbart og som på avgjørende måter strider med menneskets religiøse preferanser.
Hvis ordet om Jesus Kristus som sann Gud og sant menneske, korsfestet og stått opp til frelse for hver den som tror på ham, blir utydelig i ønsket om å være kjærlig eller åpen, har vi bommet fullstendig.
Da får vi heller leve med beskyldninger om å være dogmatiske. Sunn lærebevissthet er en forutsetning for sant åndelig liv.