Debatt

UVENTET: Når Jesu gjenkomst sammenlignes med hvordan en tyv kommer, betyr dette ikke at hans komme skjer stille og på en hemmelig måte, men at det vil være plutselig og uventet, skriver innsenderen.

Ser du dobbelt når du leser om Jesu gjenkomst?

Publisert Sist oppdatert

Når du krysser øynene, ser du dobbelt. Denne dupliserende effekten skjer også når vi prøver å se hva Bibelen sier om Jesu gjenkomst med våre indre øyne krysset. Å se dobbelt er en uheldig virkelighet for mange troende. La meg forklare hva jeg mener ved å gi noen eksempler.

Enkelte hevder at Skriften sier at Jesus skal komme som en tyv før endetidens trengsel. Men la oss se hva det står i Åpenbaringen 16: «Den sjette engelen tømte sin skål ut i den store elven Eufrat. Og vannet i den tørket bort, for at det skulle ryddes vei for kongene fra Østen. … Se, jeg kommer som en tyv! … Og han samlet dem på det stedet som på hebraisk heter Harmageddon. Den sjuende engelen tømte sin skål ut i luften» (Åp 16:12, 15-17).

Vi ser her at mellom uttømmingen av den sjette og sjuende skål, som finner sted mot slutten av trengselstiden, kunngjør Jesus at han er i ferd med å komme som en tyv. De som mener at Jesus kommer som en tyv før trengselstiden blir da nødt til å si at Jesus kommer som en tyv to ganger, både før og etter trengselstiden. Åpenbaringsboken skildrer imidlertid Jesu komme som en tyv kun etter trengselen, og det er ikke noe i resten av Skriften som viser at han kommer som en tyv før denne tiden.

Når Jesu gjenkomst sammenlignes med hvordan en tyv kommer, betyr dette ikke at hans komme skjer stille og på en hemmelig måte, men at det vil være plutselig og uventet. Dette ser vi av det Paulus skriver: «Herrens dag kommer som en tyv om natten» (1 Tess 5:2). Vi kan ikke si at denne dagen kommer stille og på en hemmelig måte, men vi kan si at den kommer plutselig og uventet. Legg merke til hva Paulus skriver to vers senere: «Men dere, brødre, er ikke i mørket, så dagen skulle komme over dere som en tyv» (1 Tess 5:4). Av dette, ser vi at de som skal oppleve Jesu gjenkomst etter trengselen som en tyv, dvs. plutselig og uventet, er de som er i åndelig mørke. De troende, derimot, blir ikke overrasket av Jesu gjenkomst etter trengselen fordi de forventer hans komme.

Så har vi ideen om to grupper av troende i endetiden, dvs. menigheten og de såkalte ‘trengselshellige’ som tåler prøvelsene i de siste dager. Denne ideen er basert på omtalen av "de hellige" i Åpenbaringsboken i tiden for den store trengsel (Åp 5:8. 8:3-4. 11:18. 13:7, 10. 14:12. 15:3. 16:6. 17:6. 18:24. 19:8).

Vi bør imidlertid merke oss at Paulus bruker begrepet «de hellige» over 20 ganger om de troende. For eksempel, i Efeserne 1:1, skrev han: «Paulus, ved Guds vilje Jesu Kristi apostel – til de hellige i Efesus, som tror på Kristus Jesus.» Han skrev også til de hellige: «Dere tok imot Ordet under stor trengsel» (1 Tess 1:6). I Åpenbaringsboken, skrev apostelen til de hellige i Jesu menighet: «Jeg, Johannes, som er deres bror, og har del med dere i trengselen» (Åp 1: 9).

Realiteten er at menigheten består av de hellige som opplever trengsel til alle tider – også i endetiden. Å skille ut en gruppe og kalle dem ‘trengselshellige’, og påstå at de ikke er en del av menigheten, stemmer dårlig med hva Bibelen lærer.

Det påstås også at det er to grupper som dør i troen på Jesus – de som dør før trengselstiden og de som dør i løpet av denne tiden. Dette fordi «de døde i Kristus» blir oppreist til liv når Jesus kommer (1 Tess 4:16), og det hevdes at dette skjer før den store trengsel. Og i tiden for den store trengsel står det om «de døde som dør i Herren» (Åp 14:13).

Ut fra dette hevdes det at det skal være to oppstandelser av troende – først når Jesus kommer like før den store trengsel, og siden når han kommer like etter denne tiden med trengsel. Men angående de troendes oppstandelse fra de døde når Jesus kommer etter den store trengsel (jf. Åp 19:11ff), sier Åp 20:5: «Dette er den første oppstandelsen.» Ideen om en oppstandelse av millioner av troende en tid på forhånd er dermed utelukket, som igjen ugyldiggjør ideen om at Jesus kommer før den store trengsel.

En annen ting vi bør være klar over er at Jesus sier i Matteus 24:29-31 at hans «utvalgte» skal samles når han kommer etter den store trengsel («straks etter de dagers trengsel ... engler ... skal samle hans utvalgte»). Paulus nevner «vår Herre Jesu Kristi komme og vår samling hos ham» (2 Tess 2:1). Enkelte påstår at disse henvisningene refererer til to forskjellige samlinger ved to forskjellige Jesu gjenkomster, både før og etter den store trengsel. Men siden Paulus også skriver til de troende: «Dere er Guds utvalgte» (Kol 3:12), viser dette at «hans utvalgte» som samles når Jesus kommer etter den store trengsel, er de troende.

Jesus sier i Markus 13:24-26 at han blir åpenbart og dermed synlig når han kommer etter den store trengsel: «Men i de dager, etter denne trengsel … da skal de se Menneskesønnen komme i skyene med stor kraft og herlighet.» Jesus henviste til dette i Lukas 17:30 som «den dag Menneskesønnen åpenbares». Paulus skrev: «dere venter på vår Herre Jesu Kristi åpenbarelse" (1 Kor 1:7). Hvis vi antar at Paulus lærte at Jesus skal komme for trengselstiden, vil det si at det er tale om to åpenbarelser av Jesus, en åpenbarelse før trengselen og en åpenbarelse etter trengselen. Men det burde være innlysende at Paulus henviste til den samme Jesu åpenbarelse som Jesus selv sa skjer etter trengselstiden. Det er denne åpenbarelse av Jesus de troende venter på.

For å oppsummere: Jesus kommer ikke som en tyv to ganger i endetiden. Det er ikke to typer Jesus-troende i endetiden (menigheten og «trengselshellige»). Det vil ikke være to oppstandelser av mennesker som dør i Herren. Det vil ikke være to samlinger av Jesu utvalgte som skjer ved to åpenbarelser av Jesus, både før og etter trengselstiden.

Dette er hva Bibelen lærer: Jesus skal åpenbare seg uventet og plutselig som en tyv for verden når han kommer rett etter en kort tid av trengsel. De døde i Kristus blir reist opp, og sammen med de levende troende blir de alle samlet for å møte Jesus i luften (1 Tess 4:17). Så fortsetter han nedstigningen til Jerusalem sammen med alle sine for å opprette sitt rike på jorden.

La oss lese Bibelen med normalt syn. Læren om Jesu gjenkomst blir forvrengt når vi ikke ser ordentlig. Om du ser dobbelt når du leser tekster om Jesu gjenkomst, be til Herren om å få «øyensalve til å salve dine øyne med, for at du kan se» (Åp 2:18). Da slipper du å være kryssøyet og tilhenger av en endetidsundervisning som ikke stemmer med Jesu og apostlenes lære.

Powered by Labrador CMS