Sette undertrykte fri

Moderne slavehandel er den ytterste form for kynisme.

Publisert Sist oppdatert

En gang ledet krist­ne an i kam­pen mot slave­han­del. Dette er en plass vi bør innta på nytt, for sla­ve­ri­et er ikke av­vik­let. Det har bare byt­tet adres­se.

Denne uken var det 50 år siden Mar­tin Lu­ther King Jr. holdt sin his­to­ris­ke «Jeg har en drøm»-tale. Selv om sla­ve­ri­et var av­vik­let i USA hund­re år tid­li­ge­re, lå tanke­god­set fra slave­han­de­len frem­de­les som en kve­len­de gift­sky over deler av det ame­ri­kans­ke, po­li­tis­ke land­ska­pet: At noen men­nes­ker var mind­re verdt, og at noen der­for kunne sette seg til herre over andre, ja, en­da­til be­ri­ke seg på and­res li­del­se.

King, der­imot, tok ut­gangs­punkt i den ame­ri­kans­ke grunn­lo­vens ord om at alle men­nes­ker er skapt like. Så selv­føl­ge­lig og li­ke­vel så re­vo­lu­sjo­ne­ren­de - og for noen - så pro­vo­se­ren­de.

Kings tale reg­nes som vende­punk­tet i den ame­ri­kans­ke bor­ger­ret­tig­hets­kam­pen. På de 50 årene som har gått, er si­tua­sjo­nen for svar­te ame­ri­ka­ne­re dra­ma­tisk for­bed­ret. At lan­det har fått en svart pre­si­dent, er det frems­te sym­bo­let på at svar­te og hvite nå har like for­mel­le ret­tig­he­ter. Men svar­tes over­re­pre­sen­ta­sjon på en del uhel­di­ge sta­ti­stik­ker, tyder på at det frem­de­les er et styk­ke igjen før man kan snak­ke om full reell lik­het.

150 år etter at sla­ve­ri­et ble for­budt i USA, er li­ke­vel den in­ter­na­sjo­na­le slave­han­de­len mer om­fat­ten­de enn noen gang. Men­neske­han­del, vår tids sla­ve­ri, er en av ver­dens mest om­fat­ten­de kri­mi­nel­le virk­som­he­ter. 27 mil­lio­ner men­nes­ker er iføl­ge ame­ri­kansk UD i dag lurt eller tvun­get inn sla­ve­ri og holdt der mot sin vilje.

Grovt sett kan vår tids sla­ver deles i to grup­per: De som blir satt til tvangs­ar­beid, og de som fan­ges i sex-in­du­stri­en. De førs­te fin­nes i et myl­der av bran­sjer: Det hand­ler om menn, kvin­ner og barn som job­ber i pri­va­te hjem, på ho­tel­ler og fab­rik­ker, på ris­mar­ker, ka­kao­plan­ta­sjer og dypt nede i gruve­gan­ger. Den andre grup­pen, som ho­ved­sa­ke­lig be­står av kvin­ner og små­jen­ter, men også gut­ter, blir tvun­get til pro­sti­tu­sjon, til por­no-bran­sjen og strippe­ba­rer over hele ver­den. Noen av dem blir solgt som «bru­der».

Fel­les for alle er at de har mis­tet sin per­son­li­ge fri­het, de reg­nes som andre men­nes­kers «ei­en­dom» og de får lite eller ingen lønn.

Store tall og lange av­stan­der gjør det lett å dis­tan­se­re seg. Men men­neske­han­del fore­går også rett under nesen på oss. Vi får bare ikke øye på det. Eller kan­skje vi ikke orker å ta det inn over oss.

Anti-sla­veri­be­ve­gel­sen hadde på 1700- og 1800-tal­let ster­ke krist­ne inn­slag. Den krist­ne par­la­men­ta­ri­ke­ren Wil­liam Wil­ber­for­ce ble en av Stor­bri­tan­nias fore­gangs­menn i denne kam­pen. Andre kjen­te sla­ve­ri-mot­stan­de­re er bap­tist­pre­di­kan­ten Char­les Spur­ge­on og me­to­dis­mens grunn­leg­ger, John Wesley.

Væp­net med Bi­be­lens fri­gjø­ren­de bud­skap gikk de til felts mot det Wesley be­skrev som «sum­men av alle onder». Også Frel­ses­ar­me­en sto i front mot pro­sti­tu­sjon og men­neske­han­del. Da Cat­h­e­ri­ne og Wil­liam Booth gikk ut i Lon­dons skit­ne bak­ga­ter for å hjel­pe men­nes­ker i nød, fikk de snart hen­de­ne fulle med å redde kvin­ner og barn som var fan­get i or­ga­ni­sert sex-han­del. Det var de som star­tet de førs­te krise­sen­ter­ne. I løpet av 30 år star­tet de 117 hjem for pro­sti­tu­er­te.

Frel­ses­ar­me­en kjem­per frem­de­les utret­te­lig mot in­ter­na­sjo­nal men­neske­han­del. Det samme gjør flere andre krist­ne or­ga­ni­sa­sjo­ner som Ope­ra­sjon Mo­bi­li­se­ring, Ung­dom i Opp­drag og Den euro­pe­is­ke evan­ge­lis­ke al­li­an­se. En rekke nors­ke mi­sjons­or­ga­ni­sa­sjo­ner og kirke­sam­funn har også et gry­en­de ar­beid.

Men frem­de­les er det langt igjen før vi kan snak­ke om et bredt en­ga­sje­ment i det nors­ke kris­ten­fol­ket. Dét bør vi endre på. Or­ga­ni­sa­sjo­ner med lang er­fa­ring på fel­tet, har kunn­ska­pen om hvil­ke stra­te­gi­er som vir­ker. Det hand­ler blant annet om å få på plass god lov­giv­ning, om fore­byg­ging og hold­nings­ar­beid, og om å gi fat­ti­ge ar­beid.

Mo­der­ne slave­han­del er den yt­ters­te form for ky­nis­me. Det hand­ler om menn, kvin­ner og barn som blir ut­satt for de gro­ves­te kren­kel­ser. Vi som tror på ham som sa at han var kom­met for å rope ut at fan­ger skul­le få fri­het og for å sette un­der­tryk­te fri, vi kan ikke møte slik li­del­se med like­gyl­dig­het.

Slik krist­ne på 1700- og 1800-tal­let med stort mot sloss mot sla­ve­ri­et, må vi ta opp kam­pen mot vår tids slave­han­del.

Powered by Labrador CMS