Sexkjøpsloven er et viktig verktøy mot menneskehandel
Tidligere har Høyre og Frp hevdet at sexkjøpsloven og menneskehandel ikke kan sammenlignes. Rapporteringer om internasjonal kriminalitet sier det motsatte, skriver Bjarne Bjelland.
KrF har de siste dagene med rette satt søkelyset på sexkjøpsloven, og argumenterer med at det er et paradoks at Norge vil fjerne sexkjøpsloven, mens resten av Europa går den motsatte veien og ser til landene i Norden for å få et nytt lovverk.
Overvåkingsorganet for den europeiske konvensjon mot menneskehandel (GRETA) er det organet som fører tilsyn med statenes etterlevelse av sine forpliktelser etter Europarådets konvensjon om tiltak mot menneskehandel.
GRETA publiserer jevnlig rapporter om sitt tilsyn og kommer med anbefalinger til medlemsstatene. Nylig har det kommet en fersk rapport om Norges innsats mot menneskehandel. Forslagene fra komiteen er følgende: Øke straffene! Bedre identifiseringen! Sikre at ofre ikke blir straffeforfulgt! Sikre at ofre for menneskehandel ikke blir straffeforfulgt for lovbrudd de er blitt pålagt av bakmenn.
Norge bør bli bedre i kampen mot menneskehandel, konstaterer rapporten. Dette er tydelige signaler til oss om at den jobben som blir gjort ikke er god nok. Politiet i Norge har generelt ikke brukt mye tid på denne problematikken.
Kriminalitetsbildet i Norge er preget av økt globalisering som har medført en tilstrømming av utenlandske kriminelle aktører og nettverk, og utenlandske kriminelle grupper er i stadig økende grad involvert i organisert kriminalitet.
I rapporten fra Kripos om «Den organiserte kriminalitet i Norge. Trender og utfordringer 2013-2014» står det følgende på side 22: «Tradisjonelt forbindes menneskehandel med utnyttelse av kvinner til prostitusjon.
Det er sannsynlig at prostitusjon er den utnyttingsformen som er hyppigst forekommende innen menneskehandel. Prostituerte opererer på gaten, i leiligheter, er mobile og reiser rundt på hoteller og lignende. De er fra ulike land, selv om nigerianske og østeuropeiske kvinner synes å dominere bildet».
Tidligere har Høyre og Frp hevdet at sexkjøpsloven og menneskehandel ikke kan sammenlignes. Rapporteringer om internasjonal kriminalitet sier det motsatte. I det siste har flere storbypolitikere i Høyre uttalt at de mener at sexkjøpsloven bør fortsette. I Sverige er eksempelvis gateprostitusjon redusert med 50 prosent, og politiets rapporteringer konkluderer med at vårt naboland er mindre og mindre attraktivt for menneskehandlere.
Norge er allerede et attraktivt land for internasjonale bander som driver kriminell virksomhet i vårt land. Ved å oppheve sexkjøpsloven blir det enda mer attraktivt, og vi får enda større utfordringer på dette området. Vi har ennå flere utfordringer når det gjelder håndhevingen av sexkjøpsloven viser erfaringen, men å oppheve denne nå er ikke noen løsning.
Menneskehandel er grove kriminelle handlinger, og handler egentlig om det nye moderne slaveriet utenfor våre egne dører. Det er høyst betimelig å forvente at vår nye regjering tar tak i denne problemstillingen snarest og manøvrerer sin innsats etter fakta og ikke etter egne synsinger etter at evalueringen om denne loven er ferdig. Sexkjøpsloven er og vil bli et viktig verktøy i å bekjempe organisert kriminalitet og menneskehandel.