For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

BEKJENNELSE: Det er nok en del foreldre som vil betakke seg for å melde sine barn inn i en organisasjon som synes å legge til grunn at de av barnas lekekamerater som ikke er døpt, står i fare for å « … pines uten ende».

Skal det strykes i bekjennelser? Ta tak i det som står om dåpen

Jeg har en klar fornemmelse av at mange kan leve greit med at «filioque» blir stående, men ville finne formuleringene om dåp i Confessio Augustana svært belastende – hvis de visste om dem.

Publisert Sist oppdatert

På spørsmål om det er naturlig for Den norske kirke å nå sløyfe filioque, svarer Merete Thomassen, professor ved Det teologiske fakultet, i Vårt Land 1.8.: «Slik jeg kjenner Den norske kirke, vil dette bli en lang, byråkratisk prosess. Dette må tas opp i Teologisk nemnd, og så må biskopene, som har læreansvaret, ta ballen videre.»

For de mindre opplyste, og det er nok ganske mange av oss, dreier dette seg om Den hellige ånd utgår fra bare Faderen, eller fra Faderen og Sønnen. Saken er kommet opp fordi Det Lutherske Verdensforbund (LVF) anbefaler å sløyfe «og Sønnen» i Den nikenske trosbekjennelsen.

Vårt Land har hatt flere oppslag om saken. Dagen har hatt et fåtall, men også reist dette spørsmålet (10.8.), i omtalen av en podkast fra to medarbeidere i avisen: «Hvorfor er det færre som diskuterer at Det Lutherske Verdensforbund vurderer å endre en formulering i den nikenske trosbekjennelsen som har skapt den største kirkesplittelsen i kristendommens historie?»

Powered by Labrador CMS