For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

GRAVPLASS: Denne kontinuiteten mellom individet i livet nå og i livet som kommer, er en av grunnene til den kristne skikken med å begrave et menneske på et navnet gravsted, så langt det lar seg gjøre, skriver Halvor Nordhaug.

Skal vi kjenne hverandre igjen i himmelen?

Jeg tror vi er mange som har tenkt mye på dette, men umiddelbart nøler vi med å svare. Det kjennes litt som å titte Gud i kortene, og det verken kan eller bør vi gjøre.

Publisert Sist oppdatert

Jeg har snakket med mange kloke teologvenner som mener at spørsmålet om et gjensyn i evigheten må stå ubesvart. Men jeg håper – og tror – at vi kan si mer.

Karl Ove Knausgaard er innom denne tematikken i sitt lange essay «Kjøttets ingeniører» som sto i Klassekampen 1. oktober. Her skriver han om døden som «en vegg som alt liv slås i stykker mot». Så spør han om livets flamme, selve livslyset i mennesket, dermed også er blåst ut, eller om det rett og slett har trengt gjennom veggen, «litt som lys kan trenge gjennom en glassrute, men ikke en hånd?»

Og han fortsetter: «Altså at det som gjorde denne kroppen egen, lever videre på den andre siden av veggen som gjør til intet, mens kroppen blir igjen på denne siden? At det som gjorde mamma til mamma, det som forårsaket hennes øynes lys, ikke ble ødelagt for alltid, men fortsatt finnes, et sted på den andre siden? Og at det som gjør meg til meg også skal dit, en dag om ikke så lenge?»

Powered by Labrador CMS