Debatt
MANGFOLDIG: Norsk offentlig skole og barnehage skal være alt annet enn nøytral, skriver Gunn Vedøy.
Berit Roald / NTB
Skeives rettigheter i norsk skole
På oppfordring fra Hasting gjorde jeg 2. desember rede for læreres profesjonsverdier og hvordan de står i forhold til et kristent livssyn i NLA-saken. Når Hasting kritiserer min tekst 13. desember, er det ikke meg han kritiserer, men samfunnsmandatet norske lærere har fått gjennom barnehageloven og opplæringsloven med tilhørende forskrifter. Det står han selvfølgelig fritt til å gjøre.
Hans kritikk rommer i tillegg flere påstander som ikke bør stå uimotsagt.
For det første hevdes det at det ikke er pålegg om å ivareta skeives rettigheter i skolens styringsdokumenter. En andre påstand er at jeg sier skolen skal være verdinøytral. For det tredje hevdes det at også andre institusjoner vil bli rammet, dersom NLA Høgskolen blir pålagt å rette seg etter forskningsetikken og læreres profesjonsetikk.