Debatt
Skeivt Kristens Nettverks forslag til løsning avhjelper ikke vårt dilemma
En takk til SKNs ledere som svarte på mitt innlegg angående trosfrihet og dens pris. De skal også ha kred for å ikke bruke det sterke språket som jeg syntes ble vanskelig å forholde meg til.
De peker på et vondt dilemma for oss når medlemmer av våre fellesskap velger en samlivsform som Gud, slik vi leser Skriftene, ikke anerkjenner. Eller når venner av medlemmer ønsker aksept for at homofilt samliv kan forenes med Kristi og apostlenes lære, og dermed bli «fordomsfritt» og fullt ut mottatt i våre fellesskap.
SKN mener at ved å åpne oss for nyere tolkninger av de aktuelle skriftsteder, vil vi bli fri til å anerkjenne homofilt samliv som noe som ikke er i strid med Bibelens lære.
Den frie (liberale) teologi møter oss bl.a. gjennom dette; at der ofte finnes to eller flere likeverdige oversettelser og tolkninger av Jesu og apostlenes ord. Slik jeg forstår det, er det dette syn SKN mener vil kunne gjøre oss fri fra vårt dilemma, og bane veien for at de «kan leve gode liv».
Ovennevnte påstand vil åpenbart gjelde i noen tilfeller. Språk er sånn. Men når det gjelder denne saken og disse skriftstedene, mener mange av oss at meningen er veldig tydelig, og at det ikke er mulighet for to like troverdige lesemåter og tolkninger.
Den liberale teologi ser ikke på Bibelens skrifter som frembrakt av den ene og samme Guds ånd. Den «finner» derfor motstridende budskap i Bibelen. Den har heller ingen gudsfrykt i seg. Hovedmålet for den liberale teologi er å finne en mening i Bibelens tekster som gir mening for, og som passer for den rådende tids mennesker.
Vi opplever at den lesemåten og forståelsen som SKN forfekter, er tendensiøs; at den bærer tydelige preg av ønsket om å komme fram til den ønskede konklusjon, mer enn av å lese og forstå den ut fra forfatternes intensjoner.
Dernest mener vi at den ikke tar tilstrekkelig hensyn til, og dels regelrett utelater og ignorerer, visse forhold i datidens kultur og samfunnsliv. Og at den heller ikke er i overensstemmelse med hva Skriftene ellers forkynner om hva som er Guds vilje angående samliv.
Mange av oss vil i den lesemåte og forståelse som SKN foreslår se et svik mot forfatternes og Den Hellige Ånds intensjon med tekstene. Dilemmaet vårt står ikke bare mellom «vårt» syn og «de andres» syn, men mellom å holde oss til Gud eller mennesker.
Hvor mye vi enn ønsker å forstå og akseptere våre medmennesker, kan vi ikke annet, og vil heller ikke annet, enn å holde oss til Gud. Det er i våre øyne ikke å være mindre medmenneskelige. Slik vi har opplevd Gud, er han like god som han er konsekvent, og hans kjærlighet vil fri oss fra tenkemåter og levemåter som samlet sett ikke er gode. Også i de tilfeller vi ikke skjønner det, og våre lengsler og falne natur trekker oss i en annen retning enn Guds vilje.
Dette skillet mellom de troendes og verdens perspektiver og levemåter, er i mange kirkesamfunn og kristne fellesskap nærmest visket ut. Men det er denne tro, og denne trosfrihet, jeg vil oppfordre SKN til å respektere og vise forståelse for.