| Debatt
Skjerme eller styrke skjermbarna?
HØRINGSFRIST UTE: Leder av utvalget om barn og unge sin skjermbruk, Robert Steen, overleverte i november 2024 rapporten til kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).
Foto: Terje Bendiksby / NTB
Høringsfristen for Skjermbrukutvalgets rapport «Det digitale (i) livet. Balansert oppvekst i skjermenes tid» gikk ut i forrige uke. Navnet på utvalget er like tidsriktig som tittelen på rapporten. Skjermen er i fokus, med en klar peker til at det digitale livet ikke kan skilles fra hverdagslivet.
Dette høres sjelden i debatten. Her snakkes det ofte som om en kan skille klart mellom livet i og utenfor det digitale. Men i en medialisert hverdag gir det ikke mening å skille mellom barndom og digital barndom. Like lite kan en snakke om danning og digital danning som atskilt fra hverandre. Fokus må derfor være på å styrke skjermbarna i deres sosialisering og danning i den digitale barndommen.
Nettopp dette ser vi et særlig behov for å løfte fram i diskusjonen om den digitale barndommen i hjem, barnehage og skole. Debatten har vært til dels høylytt de siste par årene, blant annet knyttet til Helsedirektoratets faglige råd om barn og unges skjermbruk (2022), lanseringen av «Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole» (2023), og den nevnte rapporten fra Skjermbrukutvalget, som kom i november 2024. I skrivende stund har helseministeren bebudet en instruks til Helsedirektoratet om å lage nye, konkrete råd om barns mobilbruk, tross de få måneder gamle rådene fra Skjermbrukutvalget.