For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Meninger

TRYGGHET: Å jobbe med et inkluderende klassemiljø gjør også at alle trives bedre, fordi alle kan føle seg trygge, skriver Heidi Sandvand Hegertun. Denne skolen for funksjonshemmede barn drives av Association of People with Disability i Bengaluru, India. Bildet er fra 2021.

Skole for alle

Verdens største minoritet har rett på utdanning – det krever et våkent blikk og evne til samarbeid.

Publisert Sist oppdatert

Ville du reagert dersom naboen sitt barn ikke gikk på skolen? «Ja, selvfølgelig», sier du nok. Men hva om det barnet ikke var helt som dine barn? Hva om det hadde en større funksjonsnedsettelse? Ville du vært like sikker i din sak på at også det barnet hadde rett til å gå på skolen? Jeg håper det. For du ville hatt rett.

Ekskludering skaper fattigdom

For mange av de barna som er en del av den milliarden mennesker med en eller annen form for funksjonsnedsettelse i verden, er det ingen som stiller spørsmål når de holdes hjemme, får dårlig undervisning, eller blir glemt i et overfylt klasserom. Stigmatisering i lokalsamfunnet kan flere steder til og med gjøre at mennesker holdes skjult fordi familien skammer seg over barna sine. Andre steder kan det handle om at bussene ikke er tilpasset rullestolen som barna er avhengige av for å komme seg rundt.

Powered by Labrador CMS