Skolen og vår kristne kulturarv
Norge har en tusenårig tradisjon som et kristent land. Men i dag er de kristne verdiene under press, også i skolen. Ved enkelte skoler føler kristne lærere og elever seg direkte mobbet på grunn av sin kristne tro. Ved en skole ble det lagt ned forbud mot å synge julesanger. Partiet De Kristne synes at dette er meningsløst.
En offentlig skole skal passe for alle elever, uansett livssyn og religiøs orientering. Men kristendommen har en særstilling i vårt lands historie og kultur.
De kristne verdiene har gjennom mange århundrer bidratt sterkt til å gjøre landet vårt til et trygt, stabilt og fremgangsrikt samfunn. Det er i stor grad kristendommens respekt for livet og enkeltmennesket som har gitt oss et samfunn som mennesker flykter til, og ikke fra.
Vår kristne kulturarv er noe som enhver offentlig skole må ta inn over seg. Dersom elever eller lærere som bekjenner seg til en kristen tro opplever seg mobbet ved en offentlig skole, er det noe som er alvorlig galt. Man må kunne forvente at en skole respekterer religionsfriheten. Mobbing på arbeidsplassen er naturligvis ikke forenlig med arbeidsmiljølovens krav. Arbeidstilsynet fører tilsyn med at virksomhetene oppfyller disse kravene.
Det har vært mye debatt om skolegudstjenester. Noen synes å mene at det er galt å gi skoleelevene et frivillig tilbud om å være med på skolegudstjeneste i forbindelse med skoleavslutningen før jul. Det er Partiet De Kristne uenig i.
I nyhetssendingen tirsdag 25. august opplyste NRK at bandet Enslaved er invitert til å besøke barne- og ungdomsskoler for å presentere sin musikk og hva de står for. Mange reagerer på dette, fordi de opplever at dette bandets musikk har et element av satanisme.
Men dersom dette er akseptabelt for vår offentlige skole, er det underlig at et tilbud om å få være med på skolegudstjenester ikke anses som akseptabelt.
Dersom hensynet til nøytralitet ikke er til hinder for å presentere skoleelever for noe som har et element av satanisme, kan ikke dette hensynet være til hinder for å tilby elevene å delta på en skolegudstjeneste dersom de ønsker det.
En offentlig skole kan ikke være så «verdinøytral» at den tar avstand fra sentrale deler av vårt lands kultur. Vi er ikke tjent med en offentlig skole som i «verdinøytralitetens» navn heller barnet ut med badevannet.
Partiet De Kristne mener for øvrig at den klassiske kristendomsundervisningen igjen bør bli en obligatorisk del av læreplanen for alle elever som er medlem av Den norske kirke. Undervisning om andre religioner og filosofier bør på grunnskolen legges inn under samfunnskunnskap, sik vi ser det.
Et stort flertall av norske foreldre velger å la sine barn bli døpt i Den norske kirke, og under dåpen bekrefter de at de ønsker at barnet skal oppdras i den kristne tro og forsakelse. Da er det etter vår mening naturlig at disse barna får en klassisk kristendomsundervisning i skolen, slik det har vært i århundrer i vårt land. I dette tilfellet vil argumenter av typen «skolen må være verdinøytral» ha liten relevans, for disse foreldrene har allerede gjort et valg, og det valget er ikke verdinøytralt.
En bred forståelse av kristendommens betydning for utviklingen av norsk kultur er helt vesentlig for å tolke det norske samfunnet. Det er derfor viktig at alle elever i norske skoler får en innføring i det grunnleggende innholdet i den kristne lære, og får kjennskap til den kulturelle skatten som har formet norsk kultur i generasjoner.
Mange foreldre har tatt sine barn ut av den offentlige skolen fordi de opplever at skolen har sviktet sin oppgave når det gjelder kristendomsundervisning. De har i stedet valgt å la barna gå på kristne privatskoler.
Partiet De Kristne støtter opprettelsen av slike skoler, men samtidig er det viktig å ha en offentlig skole som flest mulig kan være fornøyd med. Skal man oppnå dette, må skolens undervisning og arbeidsmiljø oppleves som tilfredsstillende. Å mobbe lærere eller elever for deres kristne tro er ikke noe godt bidrag i så måte.