For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

BÅDE OG: Det er ikke snakk om bok eller nettbrett, men et ja takk, begge deler, skriver Jan Tore Sanner. Her fra et besøk på Bekkestua skole i Bærum.

Skolen trenger både skjerm og bok

Publisert Sist oppdatert

Det er bra at vi har fått en debatt om den raske overgangen fra trykte til digitale læremidler i skolen, men også om barn og unges totale skjermbruk. Men det er å håpe at vi ikke går fra den ene grøften til den andre. Og kanskje bør vi være mer bekymret for mobilen som tas med inn på soverommet om kvelden, enn kvalifiserte læreres valg av digitale læremidler i skoletiden?

Kunnskapsminister Brenna har satt ned et utvalg som skal se på konsekvensene av unges skjermbruk. Det er bra, for kunnskapspolitikken må være kunnskapsbasert. Heldigvis har det vært forsket på denne problemstillingen over tid.

Noe av det som trekkes fram som en fordel med digitale læringsressurser, er at de gir god mulighet til å variere undervisningen og tilpasse den til både elevgruppen og til den enkelte elev. Men papir viser seg å være bedre enn skjerm når vi leser for å få dypere forståelse, bedre leseutholdenhet og for å huske det vi leser.

Powered by Labrador CMS